måndag 13 september 2010

Typiskt. Jag har tre veckor kvar på praktiken och har inte tid att bli sjuk och vad blir jag? jo sjuk. Jag dricker massa te nu och försöker bli frisk så att jag kan återgå till arbetet. Jag hatar att sitta hemma och inte kunna göra någonting så här kommer ett recept på en god vegetarisk paj som passar perfekt nu när hösten är på väg hit. Servera den med en krispig sallad bestående av blandade salladsblad, mozzarella, rödlök, tomat och en god vinägrett.

Vegetarisk paj
















Paj deg:
250 g kesella
75 g smör
3 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g svamp
1 vitlök
1 paprika
1 tomat
1 lök
en skvätt matlagningsgrädde
salt
peppar

Äggstanning:
2 dl cremefraiche
3 ägg
1 msk timjan
1 msk oregano
1 msk basilika
50-70 g fetaost
salt
peppar

2 nävar riven ost

Blanda ingredienserna till degen och låt den vila i 30 minuter i kylskåp.
tryck ut degen i en pajform, nagga botten med en gaffel och förgrädda 225 grader i ca 10 minuter (tills den fått färg). Under tiden stek vitlök, lök, paprika, svamp och tomater i lite smör och salta, peppra lätt. Vispa sedan ägg och creme fraiche och tillsätt fetaost och kryddor. Tillsätt sedan grönsakerna i pajen och häll över äggstanningen. Toppa med riven ost.
Grädda i ca 30 minuter på 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar