söndag 12 september 2010

Levain frallor

Igår bestämde jag mig för att göra levain bröd. Så jag gjorde degen igår. Tyvärr var inte surdegen lika levande igår som den är idag så brödet blev inte så bra som jag hade hoppats på men det fungerade i alla fall.
Här använder jag mig av 5g jäst för att få lite fart på degen.

Dag 1 kväll:
400 g (4 dl)  surdeg
500 g (5 dl) vatten
5 g jäst
800-900 g (12-13 dl) ekologiskt vetemjöl
20 g (1 msk) salt

Blanda allt utom salt och kör 3 minuter på låg hastighet i degblandaren och sedan 2 minuter på högre hastighet. Degen ska vara lös men släppa en aning från kanterna, om den inte gör det tillsätt mer mjöl. Tillsätt saltet och kör i 4-5 minuter på hög hastighet. Degen ska se blank ut och ljus. Smörja en plastlåda med matolja. Lägg över degen och vik degen från höger till mitten, nerifrån till mitten från vänster till mitten och uppifrån till mitten. Lägg ett bakplåtspapper över samt locket och låt jäsa 16-20 timmar i kylen.
Efter att jag vikt degen




Dag 2:
Sätt ugnen på 275 grader i god tid. Placera en baksten i mitten av ugnen och en plåt längst ner.
Nu ska degen har jäst. Mjöla bordet och degen. Använd en degskrapa för att få loss degen och vänd på lådan. Mjöla även översidan lite.
Skär med hjälp av degskrapan avlånga bitar. Dvs dela degen på 2 sedan på 2 igen. Då får du fyra långa bitar. Sedan skär fyrkanter ur de långa bitarna. Var lätt med händerna så att luften inte går ur. Snitta bröden och kör in dom i ugnen.


Lägg några isbitar på nedersta plåten och sänk till 250 grader. Efter 10 minuter sänk till 200 grader och låt bröden stå inne ungefär 20-30 minuter. Om du vill ha mer färg höj temperaturen i slutet. Vädra ugnen då och då så du får en god yta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar