tisdag 21 september 2010

Jag har haft och kommer ha en tuff vecka. Två dödsfall på fem dagar är inte roligt. Jag vill bara åka till Finland och finnas där för min bror! Men snart så... Jag har två veckor kvar på praktiken och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har nya fina kläder men inget jobb.... Försöker att vara optimistisk. Nu när allt är så här svårt och man knappt har någon ork att vara vaken har jag ett kanon recept som går snabbt att göra och är otroligt gott. Jag älskar kyckling och det är någonting med hel kyckling som känns så lyxig på något sätt, dessutom blir köttet alltid så mört. Av resterna kan du göra en kycklingsoppa, sallad eller kanske en varm macka med pesto. Att tillaga en hel kyckling är inte så svårt som det låter utan det är faktiskt ett av de enklaste köttet att tillaga för det enda du behöver göra är att ringla över lite olivolja och salt sen vänta medans ugnen gör jobbet.

 
Hel kyckling med örter och rotfrukter
3-4 pers.
1 hel kyckling
1 vitlök
1/2 citron
färsk timjan och oregano
soya
olivoja
Flingsalt
peppar

4-5 morötter
8 potatisar
3 palsternacka
2-3 sötpotatisar
1 lök

2-3 msk torkad timjan

Sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisar, morötter, palsternacka och sötpotatis. Skär klyftor och blanda med rapsolja, flingsalt samt torkad timjan. (Om du inte orkar skala, köp potatis som inte behövs skalas)
Fyll kycklingen med 1/2 citron, vitlök (som jag krossar lätt med kniven för smak) Färska örter så mycket som du vill ha! Gnid in kycklingen med olivolja, vitlök, lite citronsaft, soya och flingsalt. Lägg kycklingen på en plåt i mitten och lägg rotfrukterna runt om. Ställ in i ugnen i ca 45-60 minuter. När vätskan från kycklingen är klar är den färdig. Om du vill ha mer färg, sätt ugnen på grill.
Servera som den är eller med en kall curry sås, sweet chilli eller creme fraiche med smak av tomat och basilika
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar