tisdag 14 september 2010

Jag har suttit hela morgonen och lyssnat på vår granne som inte kan sluta borra. Det är fruktansvärt irriterande. haha. Jag känner att jag börjar få lite bakabstinens. Har kollat runt på diverse skolor i både Frankrike och England men tror jag satsar på en grundutbildning i Sverige och sen kanske läsa vidare i ett annat land. Jag har haft den drömmen länge att åka bort och praktisera på ett bageri, lära sig språket och skaffa nya kontakter. Jag tycker det är så häftigt med dom som vågar åka själva och följa sin drömmar. Nu när jag är hemma och är sjuk har jag all tid i världen att fundera ut vad jag härnäst vill göra. Det tar tid...
När jag första gången gjorde mitt första egna surdegsbröd hemma blev jag så lyckligt att jag nästa började gråta. Visst, det var inte perfekt, hade inte de stora fina hålen, hade inte jäst tillräckligt och var verkligen inte vackert. Men de smakade bra. Vad jag vill säga är att det krävs ett stort tålamod, kärlek och intresse att baka med surdeg. Det tar sin tid och det kommer bli mycket fel och misslyckanden men övning ger färdighet. Nu bakar jag aldrig utan surdeg, jag är helt fast och det är okej att misslyckas ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar