måndag 27 september 2010

Första dagen som arbetslös eller arbetssökande kanske det heter... Imorse började jag med ett nytt bröd, ett litet experiment. Jag ska iväg till Finland nästa vecka och har lovat att baka massa bröd där men dom har ingen degblandare och jag har bara bakat med degblandare så nu kör jag utan för att testa. Jag använder mig av boken "enklare bröd" som grund. Så vi får väl se hur brödet blir. :)
Jag har en dag i veckan då jag matar mina surdegar. Det blir oftast lördag eller söndag. Jag har 2 rågsurdegar och 2 vetesurdegar. Ena anledningen är att jag vill ha en extra ifall att den andra skulle få för sig att dö, och den andra anledningen är att burkarna är så små så om jag vill baka direkt ifrån kylen så räcker inte surdegen från en burk. Om du har surdegsgrunder i kylen måste du planera ditt bakande mycket mera och det orkar inte jag så därför har jag surdegar i kylen som är såpass starka att jag kan baka med dom direkt när jag vill. Så mina surdegar är mycket hårdare, nästan som en lös deg.

Så här matar jag mina surdegar:


Rågsurdeg:
100 g ljummet vatten
82 g rågmjöl





Vetesurdeg
100 g ljummet vatten
130 g ekologisk vetemjöl










Om jag vill baka med surdegen dagen efter låter jag den stå i rumstemperatur över natten, annars låter jag den stå ungefär 1-2 timmar sen in i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar