onsdag 24 november 2010

Nu är jag så uttråkad. Försöker hitta på någonting att göra här hemma, men har ingen energi. Jag kommer troligtvis vara hemma hela veckan...Men på lördag ska det firas och om jag fortfarande är sjuk då kommer jag fråga mig själv och världen, vad har jag gjort för att förtjäna detta? haha I alla fall, det ska bli cupcakes-bak, nåt gott att dricka och trevligt folk (förhoppningsvis) Min mobil är trasig, så jag kommer inte kunna ta några bilder dock ,om jag inte får låna någons kamera då dvs. Som sagt försöker jag göra något vettigt här hemma nu när jag är sjuk så jag håller på att göra ett bröd med rågsurdeg, frukt och kanel i. Det luktar så gott i hela lägenheten nu. Det är någonting speciellt med juldofter. Jag blir så varm inombords när jag känner doften av kanel och alla andra julkryddor. Det påminner mig så mycket om barndomen, då man inte kunde sova för man var så ivrig över vad man skulle få i julklapp, då när mina syskon kom från Finland för att fira jul med oss, maten som vi åt, allt godis som vi fick och jullovet. Det var goa tider. Nu är jag ivrig istället över vad jag ska baka och laga för mat.
Jag älskar verkligen julkryddor, det är inte bara minnen utan det är någonting speciellt med doften och smaken, precis som med choklad. Jag har aldrig testat bröd med kanel innan, jag hoppas att jag inte blir besviken. Ett tips, när ni använder brödformar, använd teflon. Jag har två formar och den som inte är i teflon har gjort mina bröd brända. Det gillar jag inte.

Frukt och nöt bröd med rågsurdeg och kanel

1 dl rågsurdeg (kan tas bort men öka då jäst mängden lite eller låt jäsa 1-2 timmar längre tid)
25 g jäst
4 dl kallt vatten
1 msk mörk sirap
2 tsk salt
1,5 tsk kanel
3 dl rågmjöl
1 1/2 dl rågsikt
5-6 dl vetemjöl special (vanligt går också bra)
100 g mandel blandat med pumpakärnor
200 g frukt ( russin, plommon, aprikos, fikon)

Smula jäst i en bunke, tillsätt vatten och surdegen. Rör om. Tillsätt salt, kanel och honung sedan all rågmjöl och rågsikt och ungefär 4 dl vetemjöl. Låt gå 5 minuter i degblandaren. Om degen är för kladdig ta 1 dl mer vetemjöl. Bästa är att du tar mer vetemjöl så fort som möjligt, inte efter fem minuter då kan det vara att du överarbetar degen. Låt jäst i bunken i ca 1 timma.

Smöra två brödformar
Mjöla bakbordet lite lätt. Dela degen i två delar. Runddriv degen, dvs dra in kanterna in mot mitten. Platta till lite och ta tag i degen uppifrån till mitten och tryck till. Sen sidorna till mitten, tryck till sedan uppifrån igen till andra sidan och rulla så det blir som ett avlångt bröd. Rulla brödet i rågmjöl och låt jäsa i formarna i ca 1 timma eller mer.  Sätt ugnen på 250 och lägg en plåt längst ner i ugnen.

Snitta brödet om du vill och lägg in brödet i ugnen. Lägg några isbitar på nedersta plåten. Låt stå inne i ca 20 minuter sen tar du ut brödet ur formen och låter stå inne i  ytterliggare 5-10 minuter. Låt svalna på galler



Brödet i sig var ok. Saftig, och bra konsistens. Doften är helt fantastisk, men kanelen, det är lite speciellt. Kan inte bestämma mig om jag gillar det eller inte. Jag tycker ju inte riktigt om kryddor i bröd så men för er som gillar bröd med mycket smak så kommer ni säkert älska detta.

2 kommentarer:

  1. hej! fin sida du har :)
    tror du man kan göra frallor av detta recept?

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack så mycket! Roligt att höra.
    Ja, absolut det går bra. Dela degen i små bitar och rulla dom till bollar. eller rulla degen till en lång längd och skär ut frallor. Låt stå inne i ca 15-20 minuter och om du tycker dom får för mycket färg sänk till 200 grader.

    SvaraRadera