lördag 13 november 2010

Jag har inte skrivit på ett tag nu, har varit jätte trött. Började min praktik på brogyllen i onsdags, Jag som tyckte det var mycket att göra på da matteo, här är det så jävla mycket mer att göra. Men så roligt. Jag har fått baka wienerbröd, bullar och bröd. Det är så mycket nytt och jag hoppas jag kommer in i det snabbt. Det är så jobbigt att behöva känna sig i vägen när man inte vet vad man ska göra.
Jag har ju mitt mål och jag ska nå fram dit!
Jag har glömt att lägga upp receptet på ett syrligt lantbröd jag gjorde i tisdags. För er som gillar bröd med en tydligen surdegskaraktär kommer att älska detta brödet. Saftigt, surt, knaprigt med stora hål. Kan inte bli så mycket bättre. Nu valde jag att göra stora bröd för jag tycker att det är godast när brödet är sådär härligt syrligt segt.
Jag har använt mig lite av ett recept från Martin Johanssons bok "surdegsbröd". Mitt bröd blev dock helt annorlunda än på bilden.

Syrligt bröd

Dag 1 kväll eller dag 2 morgon:
Surdeg:
180 g rågsur (ca 2 dl)
170 g (3 dl) Rågmjöl
280 g (4 1/2 dl) vetemjöl
425 g (4 1/4 dl) Vatten

Blanda samman allt och låt stå i ca 8-10 timmar i rumstemperatur'

Dag 2 eftermiddag
500 g mjöl ( jag tog 2 dl rågsikt och resten vetemjöl special)
200g (2 dl ) vatten
3 g jäst
20 g (1msk) salt

Blanda samman allt utom salt. Kör på låg hastighet i en degblandare i 4 minuter. Degen ska vara lite lös men om den är alltför lös och inte släpper alls från kanterna, tillsätt ca 1/2 dl mjöl. Tillsätt salt och kör i 5 minuter på snabb hastighet
Olja en plastlåda. Lägg över degen i lådan och vik uppifrån till mitten, vänster till mitten, höger till mitten nerifrån till mitten två gåner. Sätt på locket och låt jäsa i kyl i ca 16-20 timmar.

Dag 3 morgon
Sätt ugnen på 275 grader och placera en plåt eller baksten i mitten samt en plåt längst ner.
Mjöla degen och bordet med vetemjöl. Skrapa kanterna så att degen släpper och vänd försiktigt på lådan. Nu är degen som en fyrkant. Om den inte är riktigt jämn, dra ut den försiktigt men TRYCK EJ för mycket för då går luften ut ur degen. Var varsam. Dela degen på mitten och vänd den så att långsidan är mot dig.
Ta tag i kanten längst upp och vik den helt. dvs uppifrån och ner så att kanterna är mot dig . Tryck ordentligt till så att den fastnar, sedan göm skarven under. Forma den försiktigt så att den blir avlång. Lägg degen på en bakspade eller skärbräda och om du vill snitta brödet så gör det. Det är fint att snitta på den sidan där skarven är så spricker de upp fint. Skjut in den om båda inte får plats låt den andra vila i kylen på en mjölad handduk. Sänk temperatur till 250 grader, lägg in några isbitar. efter 15 minuter vädra och sänk till 200 grader. Låt stå inne i ca 30-40 minuter. När inne temperaturen är 96 grader är det klart.
Låt svalna på galler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar