söndag 21 november 2010

Det var ett tag sen jag skrev här nu. Praktiken på brogyllen går hyfsat. Svårt att hänga med, försöker ta initiativ men det är svårt. Jag har lärt mig mycket och hoppas på att lära mig ännu mer. Nu har jag åkt på en jäkla jobbig infektion och det känns så tråkigt att behöva vara borta från praktiken när jag precis börjat men så är det.
Jag åt världens godaste lunch häromveckan, för er som gillar vegetariskt "raw food", är detta en 5 poängare. Men ni behöver inte älska vegetariska smårätter med mycket smak för att gilla det här. Jag som gillar riktigt husmanskost kan säga att detta var en helt fantastisk lunch
Jag gillar att prova nya saker och är aldrig rädd för att smaka på spännande rätter. På det här stället som heter " En del i haga" ( Haga Nygata 15) serverar dom antingen en tallrik där du får lite av varje eller så får du en slags tunnbröd med valfri fyllning och jag kan säga att jag blev inte besviken. Det var en en riktigt explosion av smaker i munnen på mig. Olika röror, hummus, tzatsiki, kikärtsbollar, ingefärssallad m.m och massa spännande kryddor. Nyttigt, bra mycket fibrer och ger dig en stabil blodsocker nivå. Jag var mätt hela dagen efter denna fantastiska lunch. Jag fick ingen vidare bild, så den här får duga. Det här fick jag plus en soppa och bröd. Massa mat. Det gillar jag.



Som ni har märkt, älskar jag bröd, älskar att baka bröd, känna på bröd, lukta på bröd  och självklart äta bröd. Just nu har jag gått in i en period då jag vill äta mjuka bröd dvs inte surdegsbröd med en knaprig skorpa. Jag är liksom sugen på mjuka frallor bara så häromdan gjorde jag tekakor. Gud så gott det är

Tekakor
75-100 g smör
40 jäst
5 dl mjölk
1/3 -1/2 dl socker
1 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
ca 12 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och rör ner mjölken, värm till 37 grader. Häll över jästen och blanda. Tillsätt sockret, mjölet men spara lite vetemjöl till utbakning och sist saltet.
Kör i ca 5-8 minuter i maskin eller förhand tills det släpper från bunken, ev, tillsätt mer vetemjöl. Låt jäsa i 30-40 minuter.
 Sätt ugnen på 225 grader
Mjöla ett bakbord. Dela degen i så stora bitar som du vill ha. Tänk på att dom blir dubbelt så stora sen. Jag delade i 15 bitar tror jag eller kanske mer?
Rulla dom till bollar och kavla ut dom lite så dom blir platta. Ta fram plåtar och lägg dom baplåtspapper, ha mellanrum mellan kakorna. Nagga dom och låt jäsa i 20-30 minuter.
Lägg in i ugnen och låt stå inne i ca 10-15 minuter. Dom ska bli lite gyllenbruna.
(glömde ta bild)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar