måndag 22 november 2010

Jag fyller änna år imorgon och det är riktigt tråkigt att vara sjuk nu, några tips på vad jag kan göra?
Jag har i alla fall bestämt mig för att jag fan ska orka baka ett bröd idag! Tror det blir morotsfrallor.

Jag gillar choklad. Jag gillar mörk choklad , ljus choklad, drickbar choklad, choklad som smaksättning. Ja choklad i alla former. När jag fick diabetes, då var jag 10 år trodde jag mitt liv skulle ta slut, får jag aldrig mer äta choklad? Visst får jag det, det är faktiskt så att choklad är det som är bäst för mig för att det innehåller såpass mycket fett att mitt blodsocker stiger inte så snabbt. Jag vet inte vad jag skulle gjort utan choklad.
Jag bakade kladdkaksmuffins häromdan, minskade på sockermängden en del, och som jag sagt förut så smakar det lika bra. Jag försöker alltid tänka på det där med sockret så att jag själv kan unna mig en bit eller två

Kladdkaksmuffins
100 g smör
2 ägg
2 1/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
50 g choklad, inte för mörk jag använde odense mörk choklad 55 procent
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao av god kvalité
1 nypa salt
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret med chokladen.
Vispa sockret och ägg pösigt. Tillsätt smöret. Blanda de torra ingredienserna för sig. Häll ner i smeten men vispa inte. Fyll 12 muffinsformar med smeten. Grädda i mitten av ugnen i ca 10- 15 minuter. Dom ska vara kladdiga i mitten. Ställ in i kyl och servera med vispad mellangrädde och hallon





Jag gjorde även kanelsnittar som är så fantastiskt goda, lite juligt sådär och blandningen av kola och kanel är helt gudomlig. Inte för söta och smakerna passar så jäkla bra ihop.

Kanelsnittar
100 g smör
1/2 dl råsocker
1/2 dl vitt socker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 msk ljussirap
en nypa kardemumma
1,5 tsk bakpulver


Vispa socker och smör poröst, tillsätt sirapen. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och häll ner i smörblandning. Knåda lite lätt tills det blir en deg och dela den i tre delar. Rulla dom så dom blir lika långa som plåten och lägg dom på plåten med bakplåtspapper. Se till att det finns mellanrum mellan rullarna. Platta till lite. Dom flyter ut sen i ugnen. Låt stå inne i ca 12-15 minuter till dom är gyllene. Skär de i snittar när de är varma




2 kommentarer: