fredag 5 november 2010

Frallor

Det är någonting med frallor. Utseendet, konsistensen, smaken, kort tid i ugnen och framförallt, lätta att skära. Jag tycker det är så svårt att skära stora bröd. Därför gör jag oftast frallor. Jag passar på nu att fylla frysen med bröd innan jag börjar praktiken, kommer inte orka baka så här mycket under praktikperioden. Eller vem vet... Jag ser framemot att börja, pengar är oviktigt för mig, eller ja, så kan men väl inte säga men jag menar att det är det sista jag tänker på. Jag vill lära mig, öva, observera och få tips. Mitt mål är att någon dag få öppna eget.
Jag gjorde två olika bröd igår kväll samma tid fast jag lät ena degen jäsa i kylen hela natten och den andra degen lät jag jäsa i rumstemperatur i ca 6 timmar sedan i kyl, jäs inte för lång tid i rumstemperatur max 8 timmar, stoppa sedan degen i kylen. Degen som jäst i rumstemperatur reste sig finare i ugnen och det andra hade inte riktigt kraften att resa sig. Så om du vill kalljäsa brödet. Jäs längre, ca 12 timmar varav 1-2 timmar i rumstemperatur innan. så här ska degen se ut efter ca 10-12 timmar


Den andra degen blev sådan här

Den hade rest sig en aning men inte lika mycket som den andra degen


Förutom att det ena brödet inte riktigt reste sig så fint så blev bröden bra ändå. Jag använde en klick surdeg i de grövre brödet och det gav en god smak och blev riktigt saftigt. I det andra brödet använde jag rivet äpple, det gav en lite syrlig smak, för att balansera upp smaken tillsatte jag ca 1 msk honung. Mycket gott bröd. Mitt nya favoritbröd tror jag.

Ljusa frallor med rivet äpple och sesamfrön

380 g ( 3 3/4 dl) vatten
1/2 stort eller 3/4 lite äpple
4 g (4krm) jäst
1 msk honung
6-9 g (1-1 1/2 tsk) salt
200 g (ca 3 1/2 dl) rågsikt
230 g (3 3/4 dl) vetemjöl special
sesamfrön att strö på

Blanda allt samman och låt stå i 6-8 timmar i rumstemperatur och sedan i kylen i 4-5 timmar eller 2 timmar i rumstemperatur och en bra stund i kylen.

Dag två. Sätt ugnen på 275 grader. Placera en baksten eller plåt i mitten och en plåt längst ner
Mjöla ett bakbord. Skrapa ur degen och vik degen försiktigt. 
Dra ut den lite så det blir som en rektangel.


Skär fyra avlånga bitar från degen


Skär dom sedan i fyrkanter antingen på hälften eller 3 per varje längd



Ta fram en plåt och mjöla bakplåtspappret noga. Låt frallorna jäsa i ca 15 minuter.
Pensla med lite vatten och strö på sesamfrön. Skjut in frallorna på den varma plåten eller bakstenen med hjälp av en brödspade eller skärbräda obs glöm inte att mjöla brädan väl så att degen inte fastnar. Lägg några isbitar på den nedersta plåten.
Sänkt till 250 och låt stå inne i 10 minuter sedan vädra ugnen genom att öppna och stänga. Låt stå inne i ca 15 minuter tills dom fått en fin färg.




Grövre bröd med pumpakärnor och en klick surdeg
400 g (4dl) vatten
1 msk rågsurdegsgrund (kan tas bort om man vill)
60 g (1dl) dinkelmjölfullkorn
270 g (4 1/3 dl ) Vetemjöl special
80 g (1 1/2 dl) rågmjöl
6-9 g (1-1/2tsk) salt
40 g (3/4 dl) pumpakärnor

Dag 1: 
Blanda samman allt och låt jäsa som på det andra receptet

Dag 2:
Sätt ugnen på 275 grader. Placera en baksten eller plåt i mitten och en plåt längst ner
Om du vill göra frallor gör som på det första receptet. Om du vill göra ett runt bröd. Vik kanterna in mot mitten en gång och låt jäsa i jäskorg i ca 30-40 minuter. Strö på pumpakärnor sen när du vänder brödet på en bakspade eller skärbräda om du vill. Skjut in i ugnen och lägg några isbitar längst ner. Sänk till 250 grader och efter 15 minuter sänk till 200 grader och öppna luckan var femte minut. Efter 30-35 minuter är brödet klart. låt svalna på galler




Som ni ser har det inte rest sig så bra utan nästa flytit ut lite. Inte det vackraste brödet jag gjort men smaken var det inget fel på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar