onsdag 3 november 2010

Praktikplats

Jaaaa! Jag fick praktikplatsen på brogyllens bageri här i Göteborg och det känns jätte spännande. Gud vad roligt att få lära sig baka massa nytt och få jobba med bröd och bullar igen, så jag har saknat det! Brogyllen är ett bageri som jag tänkt att ett bageri skulle se ut. Massa folk med mjöl överallt, bröd, bakverk och passion. Helt annorlunda än på det förra stället. Jag är supernervös men det ska bli så kul! Jag blev så glad igår att jag bestämde mig för att baka gott fruktbröd (mitt favorit bröd). Eftersom jag vill hitta det bästa sättet att göra bröd på här hemma som är mitt eget recept så experimenterar jag ofta. Ibland blir resultatet bra, ibland inte lika bra. Men så är det. Detta brödet blev jätte gott men nästa gång ska jag ta i lite mer frön och fikon.

Bröd med frukt och pumpakärnor

Dag 1 kväll eller dag 2 morgon:
100 g (1dl) Rågsurdegsgrund
300 g (3dl) Ljummet vatten
180 g (3dl) Rågmjöl
Blanda allt till surdegen och låt stå i rumstemperatur i 8-10 timmar. Lägg in i kyl efter om du inte ska använda surdegen direkt. Om du har rågsurdeg i kylen så kan du hoppa över detta steget och börja med degen istället. Jag har oftast inte så mycket surdeg ståendes i kylen därför göra jag detta steget.

Dag 2 kväll eller eftermiddag:
Surdegen från igår
400 g (4dl) Vatten
460 g (7 3/4dl) Vetemjöl special
220 g (ca 4dl) Rågsikt
80 g (1 1/2dl) Rågmjöl
20 g (1msk) salt
60 g (1 dl) Pumpakärnor
220 g (3 1/4 dl) Blandade torkade frukter tex: Russin, aprikoser och fikon

 Blanda allt förutom pumpakärnor och frukt. Kör 5 minuter i degblandaren på låg hastighet och 3 minuter på högre. Tillsätt frukten och pumpakärnorna och låt gå tills allt blandats ca 2-3 minuter. Mjöla ett bakbord och slå upp degen. Dela den i två delar och runddriv lätt alltså vik kanterna av degen inåt mitten tills du kommit varvet runt. Låt jäsa i jäskorg som du mjölar väl eller i durkslag med handduk i. Om du vill att degen ska stå i ca 18-20 timmar så lägg in i kyl direkt, om du vill att den ska stå kortare tid låt stå i rumstemperatur i ca 1 timma först.

Dag 3 morgon eller förmiddag:
Sätt ugnen på 275 grader och placera en plåt eller baksten i mitten och en oöm plåt längst ner. Efter ca 45 minuter slå upp degen på en brödspade eller skärbräda med bakplåtspapper. Skär några snitt och kör in i ugnen. Lägg några isbitar på den understa plåten och sänk temperaturen till 250 grader. Efter 15 minuter vädra ugnen var femte minut och sänk till 200 grader. Brödet ska stå inne i ca 35-40 minuter.Temperaturen ska vara 98 grader. Låt svalna på galler.



2 kommentarer:

  1. Fucking awesome! Grattis snygglo!

    SvaraRadera
  2. hm.. jag antar att man svarar här..eller haha. tack

    SvaraRadera