tisdag 9 november 2010

morotskaka

Jag är en riktig gottegris. Jag älskar allt som innehåller socker, och då menar jag allt. Om jag hade fått välja vad jag skulle äta resten av mitt liv skulle det vara bakverk. Tur att jag är diabetiker. En av mina favoritkakor är morotskaka för att det låter nyttigare (och faktiskt är) än vanliga bakverk, blir så otroligt saftigt och smaken av kanel möter morot möter härlig krämig philadelphiaost med en lite syrlig eftersmak. Finns inget bättre. Jag försöker alltid att göra bakverken jag bakar med lite mindre av det onyttiga just så att jag slipper pumpa min kropp full med insulin. Mår man inte bra av.
Imorgon börjar praktiken och jag är riktigt nervös, har haft mycket mardrömmar om att jag inte lyckas. Hoppas att jag inte är ivägen för mig själv igen. Det kommer bli tufft att gå upp 04.00 varje dag men om man brinner för det man gör är det inga problem. Jag hoppas jag kommer trivas. Bakar ett riktigt syrligt bröd nu som jag lägger upp sen.


Morotskaka
3 morötter (ca 200 g)
3/4 dl mandel eller nötter (ca 50 g)
2 ägg
1 dl råsocker
3/4 dl vanligt socker
1- tsk kanel
 ½ tsk ingefära
 lite kardemumma
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
1 dl olja
Glasyr:
100 g philadelphiaost light
1-2 tsk citronsaft
1/2 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Riv morötterna
Vispa socker ägg och morötter. Tillsätt olja. Blanda det torra ingredienserna i en skål och tillsätt i äggsmeten. Vispa inte. Smöra och bröa en form. Sätt in kakan längst ner i ugnen och låt stå inne ca 30-35 minuter.
Låt svalna.

Gör glasyren och bred de över morotskakan när den svalnat. Ställ in i kyl och servera när glasyren stelnat en anning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar