fredag 3 december 2010

baka

Jag är så jäkla dålig på att uppdatera, måste bli bättre.
Jag fyllde år förra veckan och hade ett litet "kalas" på lördagen. Bakade massa cupcakes, några lyckade och andra mindre lyckade. Jag blir alltid så glad när jag har anledning till att baka mycket. Att få spendera min lediga tid i köket är något jag verkligen älskar. Sen jag började på brogyllen har det blivit mycket mindre bakande men jag ska skärpa mig. Det är så mycket nytt att jag har svårt att slappna av nu. Hoppas det släpper. Det är så kul att få testa på bageribranschen nu under jul när det är så mycket som ska göras och nåt av det bästa är faktiskt doften. Tänk dig själv, stå och baka till doften av pepparkakor, bullar och juliga bröd sen också kunna unna sig en bulle eller två när man känner för det. Helt underbar fast det hade verkligen underlättat med en bageriutbildning. Jag känner själv att det hade gått mycket bättre om jag hade haft en utbildning. Det är svårt att hänga med i det snabba tempot när man inte är säker på vad man gör. Man måste vara fokuserade och noggrann fast samtidigt vaksam och hålla ögonen öppna för vad alla andra gör så man lär sig. Det är tufft. Men värt det.
Imorgon blir det surdegsbröd, saffransbullar och pepparkakor. Terapi med andra ord

Choklad cupcakes
3 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk, max 70 % choklad

Frosting
40 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0.5 dl kakao
100 g phiadelphiaost
1 msk varmt kaffe
Strössel eller blommor till garnering

Blanda samman allt och spritsa ut eller bred ut på muffinsen. 

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret och häll i gräddfilen samt kaffet.
Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt i en separat bunke och vänd sedan försiktigt de i äggsmeten.
Hacka chokladen grovt och smält över vattenbad. häll i äggsmeten
Placera pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter

Citron cupcakes med hallonfrosting
100 g smör
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl  mjölk
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Frosting
3 dl florsocker
150 g philadelphiaost
1 1/2 dl frysta eller färska hallon
Blanda runt allt försiktigt (använd EJ mixer till hallon, då blir glasyren sådär vattnig som min blev. Det ska vara bitar)'

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret och häll i mjölken.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke och häll i äggsmeten. Blanda i rivet skal och saften av en citron.
Placera pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter

Kladdkakscupcakes
100 g smör - smält och låt svalna något
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker
ev. smält blockchoklad (50 g)

Garnering:
grädde
pärlor
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda de i äggsmeten, tillsätt det smälta smöret. Låt stå inne i ca 15-18 minuter i 175 grader.
Vispa grädden och garnera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar