tisdag 7 december 2010

Jag har åkt på en infektion och jag kan inte säga att hälsa är min bästa vän precis. Hamnat i en ond cirkel och det känns så fruktansvärt jobbigt att behöva vara borta från praktiken igen. Hinner aldrig komma in i det förän jag blir sjuk. Frustrerande, deprimerande och orättvist men som min farmor sa, det har en mening med allt som händer. Så det kanske är så. Mitt sätt att peppa upp mig själv är att gå omkring i välsorterade mataffärer eller saluhallen. Köpa bra råvaror, hämta inspiration och tänka ut vad som passar till vad. Det är lycka för mig. Läsa en bra tidning, så som BAKA, allt om mat eller elle mat och vin. Synd att det ska kosta skjortan bara
Hade en bakdag i lördags då jag bakade pepparkakor och bröd, avslappnande och roligt nu när jag fått en bra kamera också. Mycket roligare att dokumentera då.



Härligt bröd med rågsurdeg
(receptet är från http://paindemartin.blogspot.com/)

På kvällen eller tidigt på morgonen50 g (1/2 dl) rågsurdegsgrund
200 g (2 dl) ljummet vatten
150 g (2 1/2 dl) vetemjöl special
50 g (knappt 1 dl) rågmjöl
Blanda samman rågsur, mjöl och vatten i en bunke, täck med lock eller plastfolie och låt stå lite varmt över natten eller dagen (20–25 grader, 8–10 timmar).


På eftermiddaden dag två eller eftermiddagen dag 1 om du gör rågsurdegen tidigt samma dag
Surdegen från gårdagen
450 g (4 1/2 dl) vatten
750 g (12–13 dl) vetemjöl special
20 g (1 msk) salt

Kör allt förutom salt i degblandaren i 4 minuter. Tillsätt salt och kör ytterligare i 5 minuter fast på högre hastighet. Smörj en plastlåda med matolja (inte olivolja) det ska vara en neutral olja. Skrapa ur degen och vik sen degen i plastlådan, uppifrån till mitten från vänster till mitten nerifrån till mitten och höger till mitten. Gör detta två gånger. Sätt på locket och låt stå i kylen i 16-21 timmar. 

andra bilden är efter 18 timmar




Dag två eller tre
Placera en baksten i mitten och en omplåt längst ner i ugnen. Sätt den på 275 grader. När ugnen stått på i ca 45-60 minuter kan du börja baka. Mjöla degen samt bordet lite lätt, använd en degskrapa för att lossa kanterna på degen så att den inte fastnar i bunken. Vänd på plastbunken upp och ner och dra ut den lite till en fyrkant. Jag gjorde baguetter av degen då skär jag långa bitar av degen. Delar den på 5 eller 6 delar och sen skär jag topparna så de blir som trekanter och snurrar dom :





låt jäsa i 10 minuter och in i ugnen. Lägg några isbitar på nedersta plåten sänk till 250 grader och låt stå inne 15-18 minuter. Om dom får för mycket färg sänk till 200 grader. Vädra ugnen efter ca 8 minuter.




 Lördagsfrukost :)

2 kommentarer:

  1. Ser grymt snygga ut. De där baguetterna. Gissar att de smakar väldig bra också.

    Jag brukar inte kalljäsa mina degar så ofta. Sist jag kalljäste en surdeg så hände ingenting - den jäste inte alls.

    Men jag ska nog ta och ge mig på kalljäsning igen.

    Ha´re!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  2. Tack! Ibland lyckas jag med kalljäsning, ibland inte. Har prövat mig fram lite och att jäsa en timma innan man kalljäser funkar faktiskt jätte bra men eftersom jag lät degen jäsa lite längre tid denna gången kalljäste jag degen bara. Jag känner att jag sparar tid samtidigt som smaken utvecklas mer eftersom den får stå så länge. Bara att blanda och låta vila sen in i ugnen på morgonen, fantastiskt smidigt när man vill överraska någon med färskt surdegsbröd till frukost.

    SvaraRadera