torsdag 9 december 2010

Oavsett om jag är sjuk eller inte bakar jag. När jag är ledsen bakar jag, när jag är glad bakar jag, arg, irriterad, rastlös eller bara allmänt deppig. Det är aldrig fel att baka och jag ser alltid en anledning till att baka. Det är något befriande med de. Se en deg "vakna till liv", förändras, växa, spricka och bli till något helt unikt. Det är så häftigt. Just nu känns det jobbigt att inte kunna jobba, jag blir nervös över tanken om vad dom tänker om mig, kanske tror dom att jag inte tar denna praktikplats seriöst? Kanske tycker dom att jag är jävligt konstig som är sjuk hela tiden? Jag måste sluta tänka på vad dom andra tycker och göra det som är bäst för mig istället. Men det är inte så lätt. Jag har svårt att anpassa mig till olika miljöer och det tar ett tag innan jag kommer in i det dessutom är jag jätte blyg och kan vara väldigt tillbakadragen och detta tänker jag på hela tiden då blir det bara värre. Att vara sjuk så här under en längre period..igen..gör det bara svårare för mig att komma tillbaka.
Jag gjorde i alla fall saffransbullar igår med mandelmassa och lite riven apelsin. Goda bullar och doften var helt fantastisk. Gjorde mig direkt på bättre humör.


Saffransbullar med mandelmassa
50 g jäst
5 dl mjölk
150 g margarin,smält
2 påsar saffran a 0,5 g
1 dl kesella
1 3/4 dl socker
1 ägg
½ tsk salt
15-17 dl vetemjöl
ev. lite kardemumma

Fyllning
100-150 g smör
200 g mandelmassa
ev rivet skal av en halv apelsin
några matskedar socker

Smält margarinet, ( att ha rumstempererat smör blir bättre har jag hört, istället för att smälta det) slå i mjölken och låt blandningen bli lite ljummen. Rör ut jästen med lite av degspadet tillsätt saffran och rör tills det löser sig.

Arbeta in övriga ingredienser till degen.I bakmaskin arbeta i ca 10 minuter eller 15 minuter förhand. Viktigt att arbeta degen så att de bildas glutentrådar, annars kan degen spricka. Börja med den mindre mängden mjöl och arbeta till en smidig deg. Jäs i 40 min.

Blanda under tiden smör mandelmassa och rivet apelsinskal.



Mjöla lätt ett bakbord och dela degen i två delar. Runddriv lätt och kavla ut degen till en rektangel (obs inte för tunn) Se till att hela tiden ha mjöl under degen så att den inte fastnar och går i sönder.Bred på hälften av fyllning och rulla ihop den till en rulle. Börja i mitten sen rullar du nästan hela vägen från vänster och sedan höger på så sätt får du inga "kanter" Se till att hela tiden dra i degen med hjälp av tummarna så att det inte blir luft i rullen. Skär bullarna och lägg på en plåt med bakplåtspapper eller i bullformar. 
Gör samma sak med andra degen ( du kan också göra lussebullar av denna degen om du vill)
Låt jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader så länge. 
Pensla bullarna med uppvispad ägg och lite vatten eller som jag gjorde, koka upp 1 dl vatten med 1 tsk potatismjöl och låt de tjockna och sen kallna. Om du inte tål ägg så kan du göra så här, även ägget i degen kan du ta bort. Strö på pärlsocker och grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar