lördag 11 december 2010

Höstig kycklingsoppa

Jag som alltid har energi till att baka har ingen som helst energi till att ens duscha. Vad fan hände? Jag som hade förberett mina surdegar och lyckats få dom riktigt levande. Skulle baka cupcakes till Sissel och allt...jaja...Var i alla fall tvungen att laga någon slags mat så jag tyckte att kycklingsoppa skulle vara passande till detta väder och förkylningstider. Jag älskar verkligen kyckling och om det hade varit billigare hade jag nog ätit kyckling varje dag. Finns så mycket man kan göra med kyckling. Smarriga somriga sallader, höstiga grytor, Indiska kryddstarka kycklingrätter, hel kyckling med vitlök och örter, buljong av rester med mera... Dessutom är det ju nyttigt och bra för mitt blodsocker. Jag är så avundsjuk på min syster som bor i södra Frankrike. Hon har tillgång till närproducerade ,ekologiska råvaror och har en slaktare till granne och deras kyckling....Har inga ord.. Nästa värt det att köpa en bondgård bara för råvarorna man får
 Denna kycklingsoppan är otroligt lätt att göra. Jag har hämtat inspiration från lite olika recept och tillsatt de kryddor jag gillar. Jag gillar inte att följa recept. Jag vill improvisera, skapa en rätt som har olika smaker som verkligen passar ihop, en rätt som beskriver mig, en rätt med det lilla extra. Jag övar och hoppas att jag någon dag kan uppnå det.

Godaste kycklingsoppan
400 g kycklingfilé
150-200 g svamp
150-200 g broccoli
1/2 röd paprika
1 lök
2 vitlökar
1,5 liter vatten
1-2 dl matlagningsgrädde
1 hönsbuljong
1 tsk paprikapulver
1-2 msk nymalen grönpeppar
2-3 msk soya sås
1 msk honung
1/2 lime
3 msk tomatpuré
1/2 tsk sambalolek
 salt
peppar
1,5-2 dl risoni

 Skär kycklingen i 1 cm stora bitar och paprikan. Hacka lök och vitlök samt skär svampen
Bryn kyckling med lite smör, vitlök och lök. Salta och peppra. Bryn också svampen. Koka vattnet med buljongen. Tillsätt broccolin och låt koka i fem minuter. Tillsätt svamp, paprika, risoni (risoni är en slags pasta som ser ut som ris och passar otroligt bra till denna grytan) och kryddor. Tillsätt sedan kycklingen. Låt koka i 10 minuter. Servera med hackad bladpersilja och ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar