fredag 17 december 2010

Bröd

Mitt mål med livet är att någon vacker dag öppna eget bageri. Ett litet bageri med karaktär, ett bageri som har det där lilla extra. Jag vill ge lycka till andra människor genom att baka gott, nyttigt och ekologiskt bröd.
Jag har experimenterat med jäsningstider rätt länge nu och kommer nog alltid sträva efter att bli bättre. Knådfria bröd som bara ska blandas snabbt och jäsa under många timmar har jag nu bakat mycket, just för att hitta det bästa sättet att jäsa. I måndags lät jag brödet jäsa i 8 timmar i rumstemperatur, resultatet blev lite platta bröd. Tisdag jäste jag 10 timmar i rumstemperatur och jag såg direkt att det överjäst en aning. Resultatet blev en degrand i mitten. Jätte besvikelse, sen har jag låtit det jäsa olika tider när jag väl bakat ut bröden. Det bästa blev: Jäsa i ca 1-1,5 timmar i rumstemperatur sen in i kylen och låt jäsa 10-12 timmar. Resultatet blev, otroligt saftiga, höga och luftiga bröd. Precis som jag vill ha det. Jag gillar kalljäsning. På något sätt känns brödet mer luftigare och ger mer smak och man behöver inte alltid anpassa sig till brödet.

Frallor med graham och sesam
4 g  ( 4 krm) jäst
300 g vatten
300 g (5 dl) vetemjöl special
90 g (1 1/2 dl) grahamsmjöl
9 g ( 1 1/2 tsk) salt
1 msk honung

Blanda samman allt och låt stå i 1-1,5 timmar i rumstemperatur sedan i 10-12 timmar  i kylen


Dag 2 morgon:
Sätt ugnen på 275 grader. Placera en plåt längst ner och en baksten i mitten. Mjöla bakbordet lite lätt. Vik ihop degen till en kvadrat och dra ut den lite. Låt vila i ca 20-30 minuter. Dela degen i tre avlånga bitar sedan delar du avlånga bitarna på tre igen, på så sätt får du små kvadratiska frallor. Rulla dom i graham och sesamfrön och skjutsa in i ugnen. Sänk till 250 och lägg några isbitar längstner på plåten. Efter 8 minuter öppna ugnen då o då så de blir en knaprig skorpa. Låt stå inne i ca 15 minuter.


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Har precis hittat till din blogg *favoritar*.
    En fråga ang detta bröd: måste man ha en baksten? (vet inte ens vad det är för ngt).

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad kul att du hittat hit!!
    En baksten är bra att ha för att få den där riktiga krispiga ytan. Min är av granit och är köpt på Bagaren och kocken.
    Det går jätte bra utan en baksten också tänk då bara på att förvärma plåten dvs. När du sätter på ugnen lägger du in en plåt i mitten och sen när brödet ska in i ugnen tar du ut plåten och för över bröden snabbt så blir det nästan lika gott! Om plåten är riktigt varm får du en krispig yta
    Glöm inte vattnet på plåten längst ner heller!

    Lycka till!

    SvaraRadera