söndag 15 augusti 2010

Välkommen till min nya blogg!

Jag har funderat länge på att starta en blogg men har tyckt att det verkat så krångligt så det har aldrig blivit av men igår när jag bakade kom jag att tänka på bloggar. Istället för att skriva ner tips och recept på papper som jag ändå slänger under varje storstädning, kan jag ju faktiskt skriva ner allt här! Ursäkta min design här, haha. Det har aldrig riktigt varit min grej de där med att designa fina sidor etc. Medans jag jobbar på den får ni ett härligt recept på en enkel, god och saftig mazarintårta som jag panikgjorde för någon morgon sen. Tårtan är svår att misslyckas med så den passar både nybörjare och dom som är mer vana!

Mazarintårta med vanilj crème fraiche och blandade bär

Tårtbotten:

400 g mandelmassa
200 g rumsvarmt smör
4 ekologiska ägg
1 dl vetemjöl


Vanilj crème fraiche:

3-4 dl lätt crème fraiche
1/2 vaniljstång
2 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
1-2 msk citronsaft

Toppen:
1 1/2 Liter blandade bär
florsocker

Sätt ugnen på 175 grader
Kläm fast ett bakplåtspapper mellan botten och kanter på en rund form med lös botten. Smöra och bröa kanterna.
Riv mandelmassan grovt. Rör de mjuka smöret ordentligt poröst, tillsätt mandelmassan och rör igen.
Blanda sedan i ett ägg i taget och rör ordentligt mellan varje ägg. Bred ut smeten
Grädda mitt i ugn ca 25-30 minuter. Kakan ska inte få för mycket färg. Den ska vara mjuk fast inte lös.
Låt svalna

Vispa crème fraichen luftigt. Tillsätt fröna från den halva vaniljstången och sedan resten. Bred ut det på kakan och låt kakan svalna i kylen så att crème fraichen stelnar en aning.

När det är dags för servering så toppa med bären. Jag dekorerar kanterna med skivade jordgubbar sen i mitten ett berg av bär. Pudra över florsocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar