lördag 28 augusti 2010

Idag har jag fått så mycket gjort. Både städat, handlat, bakat och lagat mat. Älskar lediga dagar där jag ägnar hela min tid åt att laga mat och baka. Finns det något mer härligare? Då har jag tid till att skriva ner tips, recept, få inspiration och öva öva öva! Som jag skrev i förra inlägget så bestämde jag mig för att baka bröd till helgen. Jag gjorde surdeg igår, bakade brödet idag. Lät det jäsa i en jäskorg och i ett durkslag ca 30 minuter i rumstemperatur och nu är de i kylen. Jag glömde fota och så när jag höll på att göra brödet därför skriver jag inte receptet än. Men nästa gång jag gör brödet ska jag fota och skriva allt!
Det är någonting med curry som är helt fantastiskt gott. Jag har alltid älskat curry och använder det mycket i matlagning. Kokos och curry passar så bra ihop.  Den kombinationen av starkt, sött och salt är helt fantastiskt. Min pappa lagar alltid den godaste kycklinggrytan. Jag har utvecklat hans recept och tillsatt det jag älskar. Nu ska jag se en bra film, dricka lite vin och äta nötter med min mike. Här kommer alltså receptet på en otroligt god, nyttig, smakrik och fin gryta till er alla som vill laga något extra gott!



Min kycklinggryta med kokosmjölk och curry



















2 stora eller 3 små kycklingfileér
3 morötter
1/2 röd paprika
1/2 grön paprika
1/2 gul lök
200 g svamp
2 vitlökar
1 cm färsk ingefära

4-5 dl vatten
1,5 msk kycklingbuljong
2 msk curry
1 msk gurkmeja
1 tsk röd curry paste
en nypa salt
250 ml kokosmjölk lätt
1 tsk honung

Skär grönsakerna i 1 cm tjocka bitar. Koka upp vattnet med buljongen och tillsätt morötterna. Låt koka i 10 minuter. Koka riset.  Medans allt kokar bryn kycklingen i lite smör och tillsätt 1 msk curry, 1 nypa salt och 2 vitlökar och ingefära. Lägg undan. Stek svampen lite lätt, lägg undan. Tillsätt lök och paprika, koksmjölk, 1 msk curry, gurkmeja och röd curry paste. Låt små koka i ca 5 minuter. Tillsätt svampen, kycklingen och honung och låt koka ytterligare i 5 minuter. Servera med ris, koriander och en god sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar