söndag 22 augusti 2010

Surdeg

Att baka med surdeg behöver inte alls vara svårt. Själv förstod jag ingenting när jag läste på nätet om hur man ska göra. Men efter ett tag, och efter ett par misslyckade försök lyckades jag ( Jag har än så länge bara gett mig på rågsurdegsgrund).  Jag förvarar min surdegsgrund i kylen och matar den ca 1 gång i veckan. När jag startade min surdegsgrund hade jag den i rumstemperatur i 5 dagar och nu står den alltid i kylen. Jag tycker personligen att det är alldeles för jobbigt att låta den stå 1 dygn i rumstemperatur och sen in i kylen igen. Jag ser bara till att det är ljummet vatten när jag matar den. Ett tips när ni startar en surdegsgrund är att starta 3-4 st på samma gång och ställa dom på olika platser i köket. Jag ställde en ovanför kylen. En i skafferiet och en vid glasen. Jag tog också temperaturen för att se hur varmt det är på platserna. Min bästa surdeg stod vid glasen där temperaturen var ungefär 20-22 grader. Den luktar friskt surt. Min andra luktar surt men inte lika friskt. När man bakar med surdeg är temperaturen det viktigaste. Om du jäser brödet för länge kollapsar degen. Om du öppnar kylen för många gånger när du kalljäser kollapsar den. Om du jäser för lite kollapsar den. Ja ni förstår. Det är alltså väldigt viktigt med temperatur och tid. Experimentera er fram! Jag är ingen expert på detta men jag prövar mig fram och vågar göra misstag så att jag kan lära mig nya saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar