tisdag 17 augusti 2010

gott med bulgur

Har jobbat över idag och jag känner mig faktiskt rätt nöjd. Har lyckats helt ok med bröden men insåg idag att jag har fortfarande en lång väg att gå. Det är mycket som jag måste klara innan man ens kan diskutera en anställning. Men jag är i alla fall på rätt väg! Jag har märkt att surdegen blir bättre om man har lite mer mjöl än vad man tror behövs. Brödet blir godare och bättre att arbeta med. Den ska vara fast och lite tung.
Eftersom jag är diabetiker och mån om min hälsa lagar jag ofta kost som är nyttig och med mycket grönsaker. För mig är detta viktigt. Jag älskar att laga mat och jag älskar att improvisera. Att smaka mig fram och använda olika kryddor och råvaror ger mig glädje. Men jag är också en liten gottgris som älskar allt som har socker i sig. Så jag unnar mig mina bakverk då och då. Här kommer ett recept på en nyttig och god middagsrätt. Det enda du behöver göra är att hacka grönsaker (det du har i kylen) och låta grönsakerna värmas sakta på spisen, Koka bulgur och tillsätta skinka och fetaost/ halloumi. Så är den klar att äta! Ibland gör jag också en kall sås till, jag tycker den fräschar upp rätten lite!

Bulgurpytt med färsk basilika och halloumi ost.

4 pers
2 morötter
1 paprika
100-150 g broccoli
150 g svamp
1 lök
salt och peppar
Bulgur
1 grönsaksbuljong
några skivor halloumiost eller 150 g feta ost
färsk basilika
Skinka

Kallsås:
alt. 1 : Blanda gräddfil med några matskedar av crème fraiche med smak av tomat och basilika och en nypa salt och socker
alt 2: blanda 2 dl gräddfil med 1-2 msk tomatpuré, 1-2 msk chillisås och färsk hackad basilika efter smak. Tillsätt salt, en nypa socker och peppar.

Hyvla morötterna. Skär paprikan i 1 cm tjocka bitar. Skär svampen, löken och broccolin. Låt allt värmas i ungefär 20-30 minuter på låg värme. Efter 15-25 minuter koka bulgur. Tillsätt en grönsaksbuljong i vattnet. Tillsätt sedan hackad basilika till grönsakspytten och skinka som antingen är klippt i bitar eller färdigköpt i bitar, smula över fetaost och blanda. Om du vill ha halloumiost istället steker du den när du blandat ihop allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar