onsdag 25 augusti 2010

Tips

När man gör levainbröd (surdegsbröd med vetesur) är det jätte viktigt att arbeta degen en viss tid. Jag trodde till en början att det inte spelade någon roll om man arbetade degen 13 minuter istället för 8. Resultatet blev en deg som kollapsade totalt i ugnen. Gissa om jag fick en liten utskällning? haha. Det är alltså viktigt att sätta en timer och köra hälften av tiden på låg hastighet och andra hälften på hög. Degen ska vara elastisk. Om du ska kalljäsa degen är det också viktigt att du inte låter degen stå i rumstemperatur för länge utan gör den så fort som möjligt och in i kylen. Hur länge den ska kalljäsa kan man inte riktigt säga. Man får pröva sig fram. Ja det är inte lätt med bröd men man lär sig. Till helgen ska jag baka mitt favoritbröd. Det tar sådär 3 dagar att förbereda om man gör på mitt sätt. Men man sparar ändå tid. Så imorgon ska jag sätta min surdeg. På fredagdag gör jag degen och lördag morgon gräddar jag brödet. Perfekt till helgfrukosten!

Jag har velat baka med min vetesur men av någon anledning ligger den och vilar hela tiden så resultatet blir inte bra. Så jag ska försöka väcka den genom att ta ungefär en halv deciliter från surdegsgrunden till en annan burk och mata den med vatten och mjöl. Detta gör jag nu varje dag för att liksom få liv i den. Förhoppningsvis lyder den mig så jag kan baka levainbröd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar