tisdag 17 augusti 2010

Måndag

Är helt slut idag. Jag känner mig nästan som nybörjare efter 2 veckors sjukskrivning. Men det känns jätte kul att vara tillbaka igen. Har saknat bakandet! Min praktik på da matteo tar snart slut och jag känner att jag inte lärt mig allt än. Jag har inte riktigt än fått baka helt själv men imorgon får jag börja med det och jag är nervös. Jag tycker att surdeg är något helt magiskt. Att ett bröd kan jäsa med enbart surdeg som du skapat av vetemjöl och vatten är häftigt och hur den börjar bubbla och "leva" när du matar den. Det bästa är resultatet. Om resultatet blir bra dvs :). Det gäller att ha tålamod när man bakar med surdeg. Surdeg är levande, behandla den som det! Våga testa att göra surdeg. Jag garanterar er att efter ni bakat ett surdegsbröd kommer ni aldrig vilja baka bröd utan surdeg! Det är nåt speciellt med det. Smaken, konsistensen, lågt GI och perfekt för oss diabetiker. Men det tar ett tag att lära känna sin surdeg. Testa er fram. Smaka, lukta och våga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar