torsdag 18 oktober 2012

Proteinrikt bröd

Då min nya kost består av mycket protein, långsamma kolhydrater och bra fetter försöker jag skapa brödrecept med riktigt lågt GI. Jag har bakat massa olika protein bröd här hemma, både med och utan jäst, kesella, ägg, ja allt möjligt med protein i. Antingen blev bröden torra, sega, platta eller helt smaklösa. Här kommer mitt recept på ett riktigt gott proteinrikt bröd med jäst. För er som har surdeg, blir detta brödet ännu nyttigare. Det kan stå minst 3 dagar utan att bli torrt.

Proteinrikt bröd
7 dl vatten
5 dl gryn blandat med rågkross (jag tog 2 dl råggryn, 2 dl havregryn och 1 dl rågkross)
(koka upp detta och låt stå i 30-60 min)
1,5 dl vatten
250 g kvarg
50 g jäst
2,5 dl bakpro (bak protein)
2 dl havrekli
3 dl grahamsmjöl
4 dl dinkelmjöl
1/2 - 1 dl surdeg (inte ett måste)
2 dl rågsikt
2 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl pumpafrön
2 tsk salt

Blanda allt och knåda i 10 min, Degen ska vara väldigt kladdig men inte rinnig.  Tillsätt i så fall mer mjöl vid behov. Låt jäsa i ca 1 timma.
Smöra 2 formar. Sätt ugnen på 200 grader. Klicka ut smeten och jäs i ca 45 minuter.
Baka av i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. Servera!


1 kommentar: