lördag 13 oktober 2012

Mitt kära bröd

Någonting jag vägrat släppa när jag bestämde mig för att byta livvsstil som betytt mycket för mig. Gett mig stöd och terapi, låtit mig slå och knåda, gett mig inspiration och lärdom. Jag talar om deg. Min kära deg. Mitt älskade bröd. Jag har inte slutat med bröd, kommer aldrig sluta med bröd och tänker alltid njuta av goda bröd (med måtta såklart ;) ) När jag har det tufft, bakar jag. När jag är glad, bakar jag. När jag vill fly in i min värld, bakar jag. Att dessutom kunna få äta det jag nyss skapat är hälften av glädjen, därför tänker jag aldrig ta bort mitt kära bröd. Att skapa någonting från grunden som kan bli så gott ( och ibland mindre gott ) ger mig lycka!

Riktigt nyttigt grovt bröd:

5 dl rågkross
1 dl havregryn
1/2 liter vatten
2 1/2 dl vatten
1 msk smör
50 g jäst
2 msk mörk sirap
2 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl rågmjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl rågsikt
1 dl vetemjöl
2 tsk salt

Koka kross, havregryn och 1/2 liter vatten. Låt stå i ca 30 min.
Blanda 2 1/2 dl vatten med smör,sirap,salt och jäst. Blanda resterande. Knåda i ca 10 minuter eller i maskin i 10 minuter. Degen ska vara kladdig men inte för lös (tillsätt i så fall mer mjöl)
Låt jäsa i 60 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Smöra två sockerkaksformar. knåda lite till. Doppa händerna i vatten och lägg degen i formarna. Låt jäsa i ca 45 minuter.
Lägg in brödet längst ner i ugnen och grädda i ca 60 min eller tills innetemperaturen är 98 grader.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar