fredag 1 april 2011

Som jag sa tidigare har jag börjat ta brödbeställningar. Mest för min egna skull, så jag ska lära mig att baka mycket, snabbt och noggrant. När jag praktiserade på bagerier så var en av det viktigaste sakerna att jobba snabbt, ordentligt, rent och effektivt. Hur tjänar jag tid? Hur kan jag jobba snabbare? Det var frågor som jag hela tiden frågade mig själv. I början var jag klar med alla degarna kring 1 tiden och då började jag 06.00. I slutet av praktiken var degarna klara runt 10.00. Hela tiden strävade jag efter, hur ska jag gå tillväga för att tjäna tid? Viktigaste är att aldrig stå still. Så efter ett par månader var jag alltså 3 timmar snabbare..Jag hade och har lite problem med koncentrationen och minnet då jag har en adhd diagnos så mitt tips till er som också har problem med detta är post its och minneslappar. Utan dom hade jag nog inte klarat mig. Jag hade lappar överallt, ett stort kollegeblock med mig. Lappar i fickorna, dörrarna, omklädningsrummet, ja överallt..haha...Det är min räddning.
Jag gjorde precis min första mjölbeställning hos ekobeställarna i Göteborg. Där kan man beställa ekologiskt, närproducerat mjöl från Limabacka kvarn. Så jag gjorde en stor beställning nu och hoppas att mjölet lever upp till förväntningarna. Då jag bakar varje dag vill jag gärna ha mycket mjöl här hemma.
Till helgen ska jag baka brödbuffé. Jag håller på att experimenterar mig fram till ett lätt, gott och hållbart rågsurdegsbröd med frukt till mitt sortiment. Kommer med recept. Just nu utgår jag från ett recept och ändrar om lite efter vad jag tycker är gott och bra. Tycker det är så krångligt att räkna ut.... haha...

"Levain" med lite grahamsmjöl
 3 bröd
Jag kalljäser denna degen, om du inte vill det låt det då jäsa i rumstemperatur i några timmar tills den uppnåt dubbel storlek

 Dag 1
600 g vetesurdeg
750 g vatten
10 g jäst
200 g ekologiskt grahamsmjöl
150 g ekologiskt rågmjöl
850 g ekologiskt vetemjöl / vetemjöl special
20 g honung
30 g havssalt

Blanda allt förutom salt. Kör 5-8 minuter på låg hastighet. Tillsätt salt och kör 4 minuter på högre hastighet.
Antingen olja en plastlåda och vik degen och lägg in i kyl 18-22 timmar. Eller om i rumstemperatur men då viker du degen under 3 tillfällen med 40 minuter mellanrum. Eller som jag gjorde idag. Runddriv degen lite lätt och låt jäsa i jäskorgar över natten.

Dag två:
Sätt in en plåt längst ner och en plåt eller baksten i mitten. Sätt ugnen på 275 grader. Om du har använt plastlådan. Mjöla lite lätt, lossa kanterna och vänd upp och ner på degen. Dela den i tre delar och vik långsidan till andra sidan och tryck försiktigt till så får du en avlång limpa. Eller dela i 5 delar och ta ut små fyrkanter så får du frallor. Eller om du använde jäskorgar, vänd upp och ner och in i ugnen. Lägg några isbitar längst ner och låt stå inne i 10 minuter på 275. Sänk till 200 och låt stå inne totalt 35-40 minuter för stora bröden och ca 15-20 minuter för frallorna, vädra då och då.





2 kommentarer: