torsdag 28 april 2011

Chesscake

Jag har alltid varit en riktigt sockerälskare. När jag fick diabetes blev det nästan värre. Jag blir helt till mig varje gång jag får nåt riktigt sött, hembakt och gott bakverk. Cheescake är något jag tycker är riktigt gott, fräscht och helt ok för mig med diabetes. Det passar till fest, till fikat, till födelsedagsfirandet. Ja..till allt helt enkelt. Du kan förbereda cheescaken innan. Baka den i ugnen, frysa eller tillsätta gelatin. Cheesecaken jag gjorde till påsk var oerhört god. Här använde jag gelatin, istället för att baka den eller frysa den. Bakad cheescake blir så mastig tycker jag. Det kan bli för mycket, så om man inte vill ha fryst cheescake men inte för mastig är denna perfekt.


Citroncheescake med passionsfrukt
1 tårta
(receptet är ursprungligen från coops hemsida)

Botten
10 diestivekex
50 g smör


Fyllning
4 gelatinblad
2 ägg
200 g philadelphiaost light
200 g vanlig philadelphiaost
2 dl creme fraiche 15 %
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 citron, rivet skal + saft


Glasyr:
1 gelatinblad
2 msk socker
4 msk vatten
2 passionsfrukter                                                                     Råkade garnera med strössel lite för tidigt 
                                                                                                                              därför är det lite vitt på tårtan

Finfördela kexen i mortel eller matberedare. Smält fettet och blanda det med kexsmulorna. Tryck ner smuldegen i botten på en form. Ställ i kylen.

 Fyllning

Lägg gelatinet till fyllningen i vatten ca 5 minuter. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda gulor, ost, crème fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet. Vispa äggvitorna till hårt skum och rör ner dem i smeten.
Värm citronsaften i en kastrull. Ta den från värmen, lägg i de väl urkramade gelatinbladen och låt dem smälta. Låt gelatinet svalna något och häll ner det i en tunn stråle i ostsmeten under omrörning. Häll blandningen i formen och släta till ytan. Täck över och ställ i kylen minst 1 timme. (kan förberedas dagen innan)

 Glasyren:

Lägg gelatinbladet till glasyren i vatten ca 5 minuter. Hetta upp socker och vatten i en kastrull. Lägg i och lös upp det urkramade gelatinbladet. Skrapa ner innehållet i passionsfrukterna, ta inte med hinnorna. Blanda väl och låt svalna.
Ta fram formen och bred ut glasyren så att det täcker cheesecaken. Täck över och låt stå i kylen tills glasyren stelnat, minst 1 timme. Lossa tårtan från formen runt kanten och under bottnen med en tunn kniv. Garnera med färska bär, passionsfrukt eller något annat fint.






2 kommentarer:

  1. går det att göra denna cheesecake några dagar innan och förvara den i frysen och sen bara göra toppingen på själva dagen???

    SvaraRadera
  2. Eftersom det inte är en fryst cheesecake vet jag inte riktigt, jag hade lagt den i kylen istället. Några dagar är inga problem att förvara den i kylen!

    SvaraRadera