söndag 17 april 2011

Ursäkta för dålig uppdatering. Jag har precis upptäckt mitt nya favorit mjöl ifrån Lambacka Kvarn. Närproducerat, ekologiskt och bra kvalité. För er som bor i Göteborg, gå in på    
http://hera.premium.se/fmi/iwp/cgi?-db=Ekobestallarna&-loadframes 
Här kan ni beställa mjöl och frön samt kött och massa annat för otroligt bra priser som sedan kommer till din dörr. Kan det bli bättre?
Jag håller på att jobba fram ett brödsortiment för framtiden. Det är jätte roligt att få experimentera och baka massor. Mitt nya favorit bröd är "hälsobrödet" som innehåller rostade frön samt havregryn. Super gott. Jag har märkt att skållning gör brödet mer saftigt och hållbart och har börjat använda de mer nu. En sak jag haft problem med är mina vita levainbröd. Jag har inte fått de stora bubblorna jag hade velat få, jag fick tips från
http://www.brodpassion.se/ 
att låta degen jäsa några timmar i rumstemperatur innan jag lägger in degen i kylen. Och resultatet blev MYCKET bättre. Fina bubblor, jäste perfekt och härligt syrligt men ändå inte för syrlig smak.
Jag vill ju kalljäsa degen, dels för att jag tycker att smaken blir bättre och dels för att jag inte behöver känna mig så begränsad av att behöva vara hemma i fyra timmar för att hålla koll på degen. Så mycket smidigare att låta degen vara i kylen över natten eller längre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar