onsdag 4 maj 2011

Test: Grandiosa, Calzone x-tra allt

Jag har blivit utvald till att provsmaka och skriva om den nya lilla pizzan: Grandiosa Calzone x-tra allt.
Här kommer min utvärdering.

1) Då jag aldrig riktigt gillat "färdig pizzor" har jag nästan inga förväntningar alls på produkten, mer än att den säkert kommer smaka lika vattnigt,degigt och konserverat som alla andra pizzor. Utsidan på förpackningen ser intressant ut, gott. Grandiosa märket kunde ha varit lite mindre och visat mer av själva produkten istället.

2. Första intrycket: Gud vilken liten pizza, och vad platt! En calzone ska vara luftig och full med godsaker, inte platt och tråkig. Mycket deg, vart finns innehållet? Den ser torr ut. Fin färg dock, hoppas att den blir mörkare när jag värmer den i ugnen.  Fast kommer den verkligen mätta? Det är ju mer ett mellanmål än en lunch!Första tuggan: Hm..Bättre smak än utseende.




3. Det första jag reagerar på är den knapriga pizzadegen. Gott. Men smaken av brödet är lite "bakpulverdegskänsla".och torr, lämnar kanterna. Hade önskat mer färg på degen. Härligt krämig inuti men hade önskat mer fyllning. Den är inte vattnig vilket många färdigpizzor brukar vara. God smak av skinka och ost. Smakar köpt..



4. Slutomdömet: Inget speciellt. Har inte det lilla extra och vadå "x-tra allt"? Fanns ju knappt någon fyllning. Utseendemässigt får den minus. Platt, tråkig, färglös, liten, inte attraktiv helt enkelt. Fyllningen får godkänt. God smak av ost och skinka. Men det räcker inte. Tyvärr drar pizzadegen ner  betyget. Torr, köpt, konserverad smak men ett plus för knaprigheten. Den här pizzan kan klart förbättras. Men till skillnad från andra grandiosa pizzor jag ätit tidigare är den här godast. Jag skulle ge betyg
4.5/10 för att fyllning var såpass god. Levde den upp till förväntningarna? Nästan, fast innehållet var klart godare än jag trodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar