onsdag 23 mars 2011

Jag kan inte tänka mig ett liv utan bakning. Jag kan inte tänka mig att inte kunna få stå tidigt en morgon och baka, känna doften av nybakt och bara njuta... Bakning är terapi för mig. Det är ett sätt för mig att slappna av, att släppa taget och bara vara. Jag har haft lite beställningar av bröd i veckan och det känns jätte kul att få baka mer.
Jag gjorde ett bröd med rostade havregryn och solrosfrön. Resultatet blev bra, saknade lite lite sötma så kanske ökar mängden sirap/honung nästa gång.


Bröd med rostad havre och solrosfrön

Skållning:
360 g vatten
120 g havregryn
80 g solrosfrön
40 g linfrön

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta havregryn och solrosfrön i ungefär 15-20 minuter. Rör om då och då.
Låt svalna.
Koka vattnet blanda samman allt och låt stå minst 4 timmar.

Brödet kväll:
Skållningen
450 g vatten
150 g rågsurdeg
150 g vetesurdeg
15-20 g jäst
550 g vetemjöl special
140 g rågsikt
150 g rågmjöl
30 g mörk sirap
120 g pumpafrön
24 g salt

Blanda allt förutom salt, kör i 8 minuter, tillsätt salt och kör i fem minuter.
Mjöla två jäskorgar, runddriv degen och låt jäsa i kyl i 15-18 timmar. Och om du inte vill kalljäsa så låt jäsa till dubbel storlek ett par timmar bara.

Dag 2:
Sätt ugnen på 275 grader. Lägg in en baksten eller plåt i mitten och en plåt längst ner.
Lägg in bröden och häll en kopp vatten på plåten längst ner. Efter 5 minuter sänk till 200 grader.
Efter 15 minuter, vädra. Låt stå inne 30-40 minuter när temperaturen är på 98 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar