fredag 18 mars 2011

Jag har alltid haft en mycket nära relation till min mamma. Vi pratar om allt och ringer till varandra varje dag. Vi har varit med om så mycket tillsammans. Det var hon som fanns där när jag fick min diabetes, hon som ringde och skällde på läkarna när jag inte var frisk hon som stöttade mig när livet vände, hon som alltid stödjer mig i mina beslut. Kan man begära så mycket mer? Visst, alla har vi gjort misstag och alla har vi våra dåliga sidor men så är det... Jag har i alla fall bakat till mina kära föräldrar som kommer hem idag ifrån Finland. Ett danskt rågbröd samt ett bröd med lite råg och vetemjöl i. Jag har räknat efter  " http://www.martinbakar.se/ " sätt att räkna och brödet blev gott med en tydlig syrlighet, det gillar jag. fast vattenmängden var alldeles för lite. Kanske är det för att min surdeg är väldigt fast?

Lite råg och lite vetemjöl
1 stort bröd
Brödet blev bra, en aning tråkigt kanske. Hade varit gott om man tillsatt lite rostad havregryn, solrosfrön eller kanske frukt. Men helt ok bröd för att vara första gången.

Surdeg dag 1 eller dag 2 morgon: 
70 g rågsurdegsgrund
70 g rågmjöl
90 g vetemjöl
150 g vatten

 Brödet:
surdegen
255 g vatten
50 g rågsikt
100 g rågmjöl
355 g vetemjöl
6 g jäst
20 honung
13 g salt

Blanda allt förutom salt. Kör i 8 minuter. Tillsätt salt och kör ytterligare 5 minuter.  Runddriv degen och låt jäsa i en jäskorg över natten eller vik/forma degen till en limpa och låt jäsa på en plåt i kylen. Låt jäsa i ca 16-18 timmar.

Dag 3:
Sätt ugnen på 275 grader. Lägg in en baksten eller en plåt i mitten och en plåt längst ner i ugnen.
Ta ut brödet och låt jäsa i ca 15 minuter eller mer i rumstemperatur. Om du trycker försiktigt på degen och den inte lämnar ett märke utan jäser upp direkt har den jäst klart. Lägg in brödet, sänk till 250 grader och häll en kopp vatten på plåten längst ner. Efter 10 minuter sänk till 200 och vädra. Låt stå inne i ca 30-40 minuter när temperaturen är 96-98 grader.





2 kommentarer:

  1. Kul att du hade nån hjälp av min blogg. Fast det kanska snarare stjälpte än hjäpte. Hahaha...

    Men när man räknar vattenmängden så lär man ju ta med både surdeg och resten.

    Ha´re!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  2. Jo jag vet, jag räknade med det också.. Vet inte vad jag gjorde för fel, men som sagt jag har en väldigt fast surdeg så det kanske är det eller så räknade jag helt enkelt fel...

    SvaraRadera