måndag 21 mars 2011

Fruktbröd

Jag hatade frukt i bröd förr. Jag tyckte det förstörde smaken, konsistens var hemsk och varma russin? 
Men jag har ändrat mig... Syrligt surdegsbröd med en knaprig skorpa blandat med söt frukt är helt fantastiskt gott. Helst ska brödet vara lite mörkare också. Smakerna gifter sig på nåt sätt och det känns lite nyttigare än att hälla i massa sirap eller honung. Här är mitt fruktbröd, jag har tagit inspiration av Martin Johansson

Fruktbröd
1 stort bröd


Surdeg dag 1 kväll eller dag 2 morgon:
50 g (1/2 dl)rågsurdeg
100 g (1 dl) rågmjöl
140 g (1,5 dl)vatten
Eller 290 g surdeg

Dag två kväll:
250 g (2,5 dl)vatten
100 g (1 dl)  rågsikt
150 g (2,5-3 dl) rågmjöl
200 g (3,5 dl) vetemjöl
20 g mörk sirap ( 1 msk)
5 g  jäst (en liten bit)
10 g salt (1/2 msk)
110-120 g (1,5 dl eller mer om man vill ha mycket frukt) blandad frukt (fikon, aprikos och russin)

Blanda allt förutom salt och frukt. Kör 8 minuter i maskin, tillsätt salt och kör 4 minuter. Tillsätt frukt och kör 2 minuter. Mjöla en jäskorg väl. Runddriv degen lite lätt (den är lös och kladdig) Låt jäsa i kyl i ca 16-20 timmar.

Dag 3:
Sätt ugnen på 275 grader. Lägg in en baksten eller plåt i mitten och en plåt längst ner. Sänk till 250 och lägg in brödet. Häll en kopp vatten på plåten längst ner och efter 15 minuter sänk till 200 grader och vädra. Låt stå totalt 30-40 minuter. Låt svalna på galler


2 kommentarer:

  1. Jag har ännu inte lärt mig tycka om frukt i bröd :-), det enda som är ok är äpplen

    SvaraRadera
  2. Jag gillade inte de förut men det måste vara syrligt surdegsbröd annars funkar inte frukt alls för mig, men jag har mycket lite frukt, knappt så att det smakar, bara ger en god sötma..

    SvaraRadera