torsdag 10 mars 2011

Jag har alltid älskat mat. När jag var liten reste vi mycket och jag fick smaka på spännande maträtter och tillbehör och jag gillade det! Varje gång jag får pengar så slösar jag det på ekologisk kött, lyxiga ostar och fantastiska råvaror, tyvärr får jag inte mycket pengar och inte heller ofta men när det händer blir jag överlycklig. Då blir jag inspirerad och får laga mat jag älskar. Nu blir det mest linser och bönor och bröd såklart!
Jag upptäckte mitt intresse för mat innan jag upptäckte brödbakning. Jag ville bli kock men tyvärr har jag sådan stark fiskallergi att det inte är möjligt vilket är lite tråkigt sen när jag upptäckte bröd kände jag snabbt att det här är min grej. Det här vill jag syssla med resten av mitt liv, tyvärr kom nästa spark. Mina händer fixade inte bakning på bagerier varje dag. Jag hoppas verkligen att operationen går bra så jag får syssla med det jag älskar!
Jag tackar alla som har beställt bröd från mig, det glädjer mig att få baka hemma så mycket jag kan och ni alla är välkomna att beställa när ni vill och vad ni vill!




 Baguetter på rågsur, Aprikos och fikon bröd med hela korn och skållad frö/havre bröd





Skållat bröd med frön och valnötter

Skållning:
180 g kokhett vatten
60 g havregryn (rostade 15 minuter i ugnen först för en nötigare smak)
20 g pumpakärnor
20 g solroskärnor
15 g linfrön

Blanda samman allt och låt stå minst 4 timmar eller över natten.

220 g vatten
75 g vetesurdeg
75 g rågsurdeg
10 g jäst
300 g vetemjölspecial
80 g rågsikt
50 g grovt rågmjöl
15 g honung
100 g valnötter

Blanda allt förutom saltet och valnötterna. Kör i  maskin 10 minuter, tillsätt saltet och kör 3 minuter sen valnötterna och ytterligare 3 minuter.
Låt vila i 20 minuter i bunken.
Frallor: 8-10 st.
rulla dom och låt jäsa på plåt över natten sen snitta dom rak över så att den öppnar sig fint.
Bröd: Ett stort bröd eller ett mindre och några frallor:
Runddriv och mjöla en jäskorg, låt jäsa över natten.

Dag 2:
Sätt in en baksten eller plåt i mitten och en plåt längst ner. Sätt ugnen på 275 grader. Lägg in bröden, häll en kopp vatten på plåten längst ner och sänk till 250 grader. Efter 5 minuter till 200 grader. Efter 15 minuter vädra ugnen. Låt stå totalt inne i 30-40 minuter och frallorna ca 20 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar