fredag 7 december 2012

Sjuk-och-surdegsbak

Jag skulle ljuga om jag sa att jag haft en bra vecka. Jag har blivit av med min mobil, blivit sjuk och det värsta av allt, så sjuk att jag inte kan träna.... Det är en hemsk känsla då jag tränar nästan varje dag och behöver det för att fungera. Mitt blodsocker är ett rent helvete nu när jag inte rör mig på samma sätt.  Så i veckan har jag istället bakat, bakat och bakat samt läst om träningen istället. Idag är min plan att pt-a en kompis till mig som är riktigt taggad att göra en stor förändring vilket är sjukt bra! Ser framemot att få "träna" lite nu.
Om det nu finns nåt positivt med att vara sjuk, måste det vara att man kan baka hela tiden. För vad är roligare än att baka? Det jag bakade sist blev ett gott, smakrikt ljust surdegsbröd med mycket kärlek! 

Surdegsfrallor

450 g vatten
200 g surdeg av vete
10 g jäst
125 g rågmjöl
100 g dinkelmjöl
550 g vetemjöl
20 g havssalt

Blanda ihop allt förutom salt, arbeta degen i maskin i 8 minuter eller knåda förhand 10-15 minuter. Tillsätt salt och knåda i 4 minuter till.
Olja en plastlåda. Lägg i degen, vik från sida till sida. Låt stå en halvtimma. Vik en gång till, ställ in i kyl och låt stå över natten.

Dag 2.
Sätt ugnen på 275 grader. Lägg in en baksten i mitten eller en plåt. Häll ut degen, dela degen till frallor och lägg in dom. Släng in en kopp vatten. Sänk efter ca 10 minuter till 200 grader när frallorna fått färg. Vädra efter 10 minuter. Grädda i ca 15-20 minuter



2 kommentarer: