lördag 15 december 2012

Lussekatter

Jul för mig är varken julpynt, julmusik eller julgran, utan dofter, det är jul. Doft av pepparkakor i ugnen, smarrigt vörtbröd och saftiga lussebullar. Igår fylldes lägenheten av saffrans doft. Vad slår det? Sist jag bakade lussebullar var på bageriet jag praktiserade på för nåt år sedan och jag har verkligen saknat att baka bullar. Det är något så sjukligt roligt med bulldeg!

Lussekatter
5 dl mjölk
100 g smör (tärnat i små bitar, eller rumsvarmt)
1 paket jäst
250 g lätt kvarg
1 ägg
1/2 tsk salt
1,5 dl socker (jag tog 1 dl socker, 1/2 dl stevia)
1 g saffran
15 dl mjöl (jag tog vete,dinkel,graham,mandelmjöl)
russin

Knåda ihop allt, jäs ca 1 timma. 
Baka ut dom till lussekatter och sätt ugnen på 225 grader.
Jäs i 30 minuter. pensla med ägg och lägg på russin. Grädda i ca 8 minuter. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar