torsdag 25 augusti 2011

Om jag skulle få välja precis vilken tårta som helst, skulle det utan tvekan bli en mastig chokladtårta. Det är någonting speciellt med choklad. Det är sött, lent, krämigt och fantastiskt smakrikt och det är värt att lägga några kronor extra för att få riktigt fin choklad.
Om jag inte skulle valt chokladtårta skulle det antingen blivit morotskaka eller persikopaj.
Persika är en frukt som jag verkligen älskar. Den är söt, fräsch, mjuk och väldigt fin att titta på. Känns lite som sammet. Jag har aldrig riktigt varit glad i frukt i paj men denna pajen som jag gjorde till min mors födelsedag igår blev väldigt god och framförallt inte för söt!

Persikopaj

Mördeg:
3 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
100 g smör
1 äggula
1 nypa salt

Fyllning:
3 färska persikor
2 dl creme fraiche
1 msk citronsaft samt skal av ungefär 1/2 citron
100 g mandelmassa
3/4 dl socker
2 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Nyp ihop smöret med mjölet och blanda i resten av ingredienserna till en smidig deg. Tryck ut i en pajform och förgrädda i 10 minuter

Skär persikorna i skivor och fyll pajskalet med skivorna. Vispa ihop fyllningen och häll över.
Grädda i ca 25 minuter. Servera med en klick grädde och gott nybryggt kaffe.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar