onsdag 24 augusti 2011

Jag har aldrig riktigt varit en höst människa. Allting känns grått och tråkigt och man inser att sommaren är över och kommer inte komma tillbaks på ett bra tag. Men det bästa med hösten är att man kan unna sig goda värmande soppor och mustiga grytor. Sådant som inte riktigt smakar när det är 30 grader varmt ute. Sen är ju badsäsongen över också, så nu kan man äta goda fruktpajer och varma färska kanelbullar med gott samvete. Det gillar jag!
Jag passade på att fota hur jag gör mina frallor när jag bakade bröd igår för jag har insett att min beskrivning är inte så värst bra. Så nu hoppas jag ni förstår bättre hur jag menar


Alternativ 1

 Jag jäser nästan alltid i en stor plastlåda och var noga med att lossa kanterna så att
inte degen fastnar.


Här ser man att jag enbart mjölat ena delen av degen det är för att jag ville göra
hälften frallor och sen ett stort bröd av andra hälften.
Eftersom jag viker degen när jag gör ett stort bröd mjölar jag inte den delen annars viker jag in
mjölet.



När jag dragit ut degen försiktigt så skär jag långa remsor av degen. Gör inte alla samtidigt annars
fastnar dom i varandra så börja med en remsa


Sen skär jag ut små fyrkanter och flyttar lite på dom så jag kan börja skära ut 
nästa remsa.

Alternativ 2.


Här har jag låtit degen jäsa i en vanlig bunke. Jag häller ut degen och drar ut det till en fyrkant


Sen viker jag in långsidan lite


Viker en gång till


Och en eller två gånger till så nu ser det ut som ett långt bröd
Sen trycker jag till skarven och vänder den neråt och rullar det så att den blir jämntjock


Jag ritade till ett litet streck (glömde fota)
Sen är det bara att skära ut bitar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar