söndag 14 augusti 2011

Knådfritt bröd

Jag har alltid älskat kaffe. När jag var liten ville jag alltid doppa mina bröd i kaffet och nu kan jag knappt äta en macka utan mitt kaffe. Förra sommaren praktiserade jag på Da Matteo och det caféet är verkligen känt för sitt kaffe. Jag har aldrig, och då menar jag aldrig druckit så gott kaffe i hela mitt liv så jag rekommenderar alla som bor runt Göteborg att ta en sväng förbi da matteo och pröva deras kaffe.

Knådfritt bröd, kan det bli enklare och godare? Du rör om, låter stå, formar och bakar av och vips så har du perfekt bröd att bjuda på. Jag tycker det är super häftigt, få så gott bröd genom att bara låta stå och jäsa. Alla ni som är nybörjare, börja med knådfritt bröd!
Ett tips: Som det står i boken " Enklare bröd " av Martin Johansson så ska man blanda och låta degen stå i rumstemperatur i 8 timmar. Jag håller inte riktigt med. När det står 8 timmar, är det 8 timmar. Inte 9 timmar och inte 7 timmar och jag tycker det är jobbigt, dessutom blir mitt bröd alltid överjäst på det viset därför har jag prövat mig fram till ett bättre sätt att få ett luftigt och gott bröd utan att begränsa tiden till 8 timmar. Du låter degen stå i rumstemperatur i 2 timmar så att den kommer igång sen ställer du in den i kylen och låter den stå i ca 8-12 timmar. Låt degen jäsa sen när du bakat ut bröden i 40 minuter bara så blir det perfekt!


Knådfritt bröd med graham:
9 st frallor

4 g jäst
300 g vatten
300 g vetemjöl (jag blandade lite råg i också, ca 50 g )
90 g grahamsmjöl
8 g salt
15 g honung
seasamfrön och grahamsmjöl till utbakning

Blanda samman allt i en stor bunke och låt stå 1.5-2 timmar i rumstemperatur sedan 8-12 timmar i kyl

Dag 2:
Sätt ugnen på 275 grader. Sätt en plåt alt. en baksten i mitten och en plåt längst ner i ugnen.
Mjöla bakbordet väl med vetemjöl och häll försiktigt ut degen. Dra ut degen till en fyrkant och vik långsidan inåt mot mitten av degen, tryck till och sedan en gång till,  så det blir som en rulltårta.. Rulla lite så det ser ut som en baguette. Låt jäsa i 40 minuter.
Mjöla översidan av rullen med grahamsmjöl och seasmfrön. Skär 9 st bitar. Ta ut den varma plåten och för över bröden snabbt. Låt stå inne i ca 15-18 minuter. Efter 7 minuter vädra och när bröden fått tillräckligt med färg, sänk till 200 grader. Servera med en god ost eller som jag, med avokado och kokt ägg




2 kommentarer:

  1. Hej Elina! Är det samma Martin Johansson som bloggar om surdeg och sånt? Har bakat sjukt mycket bröd efter att ha sett ett knådfritt recept av honom (dock med rågsurdeg och kummin, helt grymt faktiskt) ur någon tidning för nåt år sen och fattade att en inte behövde äga ett helt bageri för att baka eller vara typ Nasa för att hålla igång en surdeg. Tycker att det är grymt att du lägger upp det här receptet så att fler fattar att det går att göra den enkla och billiga vägen också (utan jäskorgar, stenhäll och en pastellrosa kitchen-aid). Gud vet varför jag inte har hamnat här tidigare, du gör ju en fantastisk blogg. Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Hallå!
    Jag det är han jag menar. Han är grym och han är en stor inspiration för mig!
    Nej det är ju det. Många tycker att bakning är så krångligt och det är många olika moment men det behöver det faktiskt inte vara. Jag ska tänka på det du sa, att lägga upp fler recept och tips på lätta bröd och vad man kan använda istället för dyra tillbehör!
    Och tackar så hemskt mycket, jag gör och skriver det jag brinner för! =)

    SvaraRadera