måndag 15 augusti 2011

Bloggen fyller 1 år

Till dagen i ära har jag bakat ett av det första bröden jag någonsin bakade. Ingen surdeg, ingen långjäsning och inga konstigheter utan bara helt vanliga frallor. Frallor som vem som helst kan göra. Krävs varken starka armar, maskin, plats i kylskåp eller mycket tid.
Då blev frallorna torra och kompakta. Nu blir dom luftiga och saftiga. Härligt med förbättring! Nu tänker jag framåt hela tiden. Jag försöker hitta lösningar så att alla kan baka bröd utan att behöva stanna hemma en hel dag och begränsa sitt liv. Det är ju egentligen jäsningen som tar så lång tid. Hemmagjort bröd är så mycket godare och nyttigare än det vi får i affären och det är egentligen inte så mycket jobb bara man får in tekniken och inte tänker för mycket.
Skriv gärna till mig vad ni vill läsa mer. Tycker ni att jag ska skriva mer recept, tips eller förklaringar? Mer utförligt eller mer bilder?

Frallor
5 dl vatten
40 g jäst
50 g smör (rumsvarmt)
2 tsk socker
1,5 tsk havssalt
3 dl havregryn
4 dl rågsikt ( Jag blandade i lite rågmjöl i också för jag vill ha de lite grövre)
7 dl vetemjöl
ev ägg till pensling

Värm vattnet så det blir fingervarmt. Häll det över en stor bunke, smula jästen och tillsätt sockret och smöret. Blanda i resterande ingredienser och knåda ihop allt tills degen blir smidig i ca 15 minuter ( eller mindre om du inte orkar ) Låt jäsa i 30 minuter. Ta ut 17 bitar a 80 g och rulla dom till bollar. Låt jäsa 1 30 minuter. Sätt på ugnen till 250 grader.
Pensla bröden och låt stå inne i ca 10-12 minuter. Låt svalna under bakduk




Jag knådar alltid degen på bordet, tycker det blir bättre och lättare så







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar