onsdag 17 augusti 2011

Jag har alltid älskat bröd. Om jag hade kunnat hade jag ätit bröd istället för mat varje måltid men tyvärr funkar det inte så. Innan jag började baka bröd köpte pappa alltid bröd från franska bageriet i Majorna och jag njöt alltid när jag fick goda varma färska baguetter till frukost. Ibland saknar jag att ha färskt bröd vid frukostbordet när jag vaknar men för det mesta så tycker jag att det är kul att det är jag som skapar bröden, inte någon annan.
Just nu försöker jag skapa ett gott enkelt och syrligt rågbröd. Ännu har jag inte hittat det perfekta receptet. Jag bakade ett rågbröd idag. Mycket syrligt och med god smak av råg. Det enda negativa var att rågmjölet är finmalet och det är jag inte så glad i. Vill hellre ha grovkornigt. Jag gillar när bröden är lite korniga av sig inte helt släta.
Det här brödet är ett enkelt bröd. Bara att blanda i allt dock behöver du en maskin då degen är rätt lös

Syrligt rågbröd:
1 stort bröd

220 g rågsurdeg (möjligtvis kan man minska lite om man inte vill ha syrligt bröd, detta var väldigt syrligt bröd)
250 g kallt vatten
ev 3 g jäst
100 g rågsikt
140 g rågmjöl
220 g vetemjöl
20 g mörk sirap
9 g salt

Blanda allt och knåda i maskin i ca 10 minuter.
Mjöla en bröd korg. Runddriv degen och låt jäsa i brödkorgen i 2 timmar i rumstemperatur.

Dag 2:
Sätt in en plåt eller en baksten i mitten av ugnen och en plåt längst ner i ugnen. Sätt ugnen på 275 grader
Lägg in brödet efter 40 minuter och släng i ett glas vatten.
Efter ca 10-15 minuter sänk till 200 grader ( jag sänker så fort jag ser att brödet har fått färg)
Grädda i ca 30-40 minuter eller när brödet är 98 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar