måndag 31 januari 2011

Jag har aldrig startat en vetesurdeg själv för att jag har sagt till mig själv om jag ska starta en vetesurdeg, ska jag starta den på vildjäst för att jag tycker att smaken i just levainbröd blir så mycket bättre. När jag praktiserade på da matteo så fick jag hem vetesurdeg (inte startat på vildjäst) och det har tyvärr aldrig blivit lika bra som på da matteo där den levande surdegen var just startad med vildjäst. Det tog mig ett tag att starta men nu har jag börjat. Jag blandade 200 g russin, 1 msk houng och 400 g vatten sen har jag skakat på burken då och då, den fick stå i 6 dagar. Idag silade jag bort russinen och startade min surdeg med vildjästen (sparade lite) Då blandade jag 120 g vildjäst och 110 g vetemjöl.Sen efter ungefär 6 timmar började det bubbla rejält då blandade jag 60 g vetemjöl med 60 g ljummet vatten







Efter 6 timmar



Jag tycker detta är så spännande och jag ska baka riktigt levainbröd på torsdag, hoppas det blir gott!
Varför är mina andra surdegar inte så här levande? Kan det vara sockret som gör att det blir sådan effekt? Min Vetesurdeg är jätte slapp så nu hoppas jag att denna blir bättre!

2 kommentarer:

  1. Ja men då har vi nåt gemensamt. Jag har också just startat en vetesurdeg på vildjäst. Det funkar ju bra - den bubblar upp bra.

    På lördag blir det nog bröd hemma hos mig.

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  2. En sak har jag funderat över. Alla recept som jag läser gör en deg av vetesurdegen som sedan är fördegen till själva brödet. Jag använder mina surdegar direkt från burken, Kan man göra det på surdegen med vildjäst eller måste man blanda ut det? Krångligt tycker jag.

    SvaraRadera