fredag 21 januari 2011

Att baka bröd är inte så svårt om man hittar ett bra recept som förklarar utförligt hur saker och ting ska göras. Att baka ett gott och luftigt bröd kan däremot vara lite svårare. Det krävs övning och många misslyckanden. Jag har misslyckats så många gånger och det är så tråkigt när man väntat 2 dagar på ett bröd så har man kanske i det för länge i ugnen, degen jäst för lite eller för länge eller kanske bara smaken som inte riktigt funkade, ja det finns tusentals grejer som kan få fel. Det gäller att hitta sitt sätt att baka, lära känna degen, arbeta med händerna, dra, rulla och knåda. Jag är absolut ingen expert. Jag har bara bakat seriöst i ca 1-2 år. Men jag försöker lära mig av mina misstag. Mitt första bröd var en katastrof. Jag blandade i stort sett bara ihop degen, tillsatte mjöl så mycket att det blev en klump. Resultatet blev kompakt, smaklöst och hårt bröd. Detta var för 3-4 år sedan. Då upptäckte jag mitt intresse för bröd. Jag var trött på att bara baka kakor, jag ville ha en utmaning och när jag gjorde detta brödet märkte jag att detta blir mitt nya "projekt", hur bakar man det perfekta brödet?

Det som många gör fel är att tillsätta för mycket mjöl i degen. Hellre för lös deg än för hård. Strö hellre mjöl på bordet om den är lös än tillsätta mer i själva degen. Om du gör ett ljust bröd tillsätt alltid saltet efter ca 5 minuter om du kör i maskin för att glutenet i degen blir då starkare och du får en elastisk deg. Precis som den ska vara. Det är också viktigt att inte knåda eller köra degen i maskin för länge för då förstör du glutentrådarna samma sak om du kör för lite. Det är mycket som är bra att tänka på. Titta aldrig på tiden, Om degen rest sig till dubbel storlek efter 40 minuter fast det kanske står 15 min då är den klar. Brödet blir godare ju mer den jäser. Jag använder aldrig så mycket jäst som det står för jag tycker att man känner smaken av jäst. Du kan alltid minska mängden, men tänk då på att degen måste jäsa längre tid. Jag använder nästan aldrig ljummet vatten utan jag tar istället kallt vatten. Skillnaden är att om du tar ljummet går det snabbare. Tänk också på om du låtit ditt bröd jäsa länge och du vill ha in det i ugnen direkt tryck då inte ut luften, var lätt med handen. Lycka till med bröden!

2 kommentarer:

  1. Åh jag störtgillar havrefrallorna och blev förtvivlad när jag tappat bort utskriften jag gjort för länge sedan från din blogg och använt ofta. Desto större blev glädjen att hitta tillbaka till det här blogginlägget! :)
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad härligt att höra att du gillar de!
      Kram Elina

      Radera