torsdag 24 februari 2011

Jag var på bokrean igår och köpte mig boken Bröd och kaffebröd och jag kan säga att inget förut har gjort mig så förvirrad som denna boken. Enligt Jan Hedh (som skrivit boken) Så görs saker och ting helt tvärtemot vad jag har gjort. Han gör en levain deg så komplicerad och mata en surdeg si och så sen arbeta i maskin och spara, vad är det för jäkla tjaffs? Jag har lärt mig på bagerier att det är bara att mata surdegen 1 gång i veckan (mer om man bakar mycket) Om den inte är jätte levande dagen innan så friska upp den med lite mjöl och vatten och låt stå...Varför ska allt låta så krångligt när det i själva verket inte är svårare än så? Jag har läst mycket om surdegar och levain och har svårt att fatta skillnaden. Levain är alltså en deg gjort av vildjäst eller rättare sagt en deg gjort på en surdeg som startas med vildjäst och surdegen är liksom steget innan levain? För alla recept jag har sett så ska levainen arbetas i maskin. Jag tycker det låter så komplicerat och om jag ska vara ärlig så kände jag ingen skillnad på levainbröd och vetesurdegsbröd. På fredag ska jag göra ett litet experiment, jag ska göra samma bröd och använda surdegen startat på vildjäst i ett av det och sen den som är startad på enbart vetemjöl och vatten i det andra. Får vi se om det blir någon skillnad.
Här kommer ett recept på min favorit müsli.

Müsli
5 dl rågflingor
5 dl havregryn
1/2 dl pumpa kärnor
1 dl hackad helst skalad mandel
1/2 dl solroskärnor
1 dl krossade linfrön
1 dl vatten
3 msk honung
1 msk muscovadosocker
4 msk rapsolja
1 msk kanel
1 msk kardemumma

Blanda det torra ingredienserna i en bunke. Droppa över resten.
Häll müslin på en bakplåtsklädd plåt och låt stå inne i 175 grader i ca 20 minuter. Rör om var 5:e minut




6 kommentarer:

  1. Det är väl så att folk menar olika saker när de säger levain. Jan Hedhs defenition behöver man inte alls köpa.

    Jag tycker också det verkar otroligt onödigt att köra fördegar eller surdegar i maskin. Det måste räcka att köra den slutliga degen i assistenten. Där tror jag som du.

    Det ska bli kul att se vad du tycker om du gör den där jämförelsen.

    Jag har faktiskt själv gjort det. Vad jag kom fram till kan man läsa här:
    http://www.martinbakar.se/2010/09/test-vetesur-vs-vildjast.html

    Ha´re!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  2. Jag har också hans olika bakböcker och de är allt annat än lätta att baka ur, inget för nybörjare :-) , fast jag gillar dom

    Hur gjorde du för att få tag på dina praktikplatser ?

    SvaraRadera
  3. Vad spännande, jag läste ditt inlägg och dom gångerna jag bakat med surdegen gjord på vildjäst har det liksom inte smakat så mycket, en liten sötma och väldigt svag syrlig smak, tråkigt. Eftersom jag har så stora bunkar i kylen med surdeg har jag inte plats för två stora vete därför gör jag testet men också så vill jag se hur det jäser olika. Vad blir skillnaden? Hur blir hålen, segheten, hur spricker det upp osv..
    Jag jäser nästan aldrig i rumstemperatur utan jag kan låta degen stå upp till 24 timmar i kylen ibland. Min åsikt är att ju längre och långsammare ett bröd får jäsa desto smakrikare och godare bröd blir det.

    SvaraRadera
  4. cupcakesfluffan: Nej jag märkte det. Jag gillar svåra recept men han krånglar till så mycket och det blir så förvirrande.
    Jag gick faktiskt runt till bagerier och frågade. När jag började på min första praktikplats så visste jag knappt vad en degblandare var... Jag gjorde enorma misstag som att glömma jäst i en deg, glömma saltet etc, men han gav mig många chanser och jag blev kvar där i 4 månader. Jag lärde mig oerhört mycket men det var väldigt tufft. Eftersom jag aldrig gått någon utbildning var det riktigt tufft att bli knuffad direkt in i branschen men jag lärde mig oerhört. Gäller att ha självförtroende, tjata och ringa, om man visar att man har passion får man lätt en praktikplats! Vad har du tänkt dig?

    SvaraRadera
  5. Jag är riktigt sugen på att försöka få tag på en praktikplats till hösten när det är dags att börja jobba igen efter föräldrarledigheten för att se om bagaryrket är något för mig, har alltid drömt om att bli bagare, fast jag har lite svårt för det där med att ringa och tjata :-), passionen har jag ju, tokälskar att baka :-)

    SvaraRadera
  6. Jag kan säga som så att jag är super blyg, det var riktigt tufft att tjata, men maila. Det funkar också! Det är riktigt spännande att se hur ett riktigt bageri ser ut. De två platsen jag var på var helt olika. Ena väldigt rent och fint, det andra var som man tänker att ett bageri ska vara. Springande bagare med massa mjöl överallt.

    SvaraRadera