tisdag 22 februari 2011

Grovt surdegbröd med frukt och frön

Nu när jag är sjukskriven för diverse saker bland annat operation för händerna så har jag massa tid till att baka. Och jag bakar, jag bakar säkert två gånger per dag och glömmer varje gång att skriva ner recepten. Idag gjorde jag ett vitt surdegsbröd och ett grovt surdegsbröd. Det vita brödet blev inte alls bra. Jätte kompakt, ingen luft alls i och dessutom inga hål. Jag prövade att göra degen dagen innan, baka ut och låt jäsa i kylen på en plåt. Tyvärr flöt degen ut, vilket jag borde fattat men så tänkte jag att jag viker den en gång till och vips, så försvann all luft i degen och resultatet blev smaklöst tråkigt med en hemsk konsistens så om ni vill kalljäsa, kalljäs i en bunke eller en plastlåda och om ni absolut vill baka ut låt den då jäsa i en jäskorg så att degen får stöd att resa sig. För det värsta du kan göra är att just trycka ut luften ur degen och det var det jag antagligen gjorde.
Jag har alltid älskat mörkt osötat surdegsbröd. Jag är uppväxt med det. Stora delen av min barndom spenderades i Finland och där åt vi mycket grova bröd. Ni vet dom där grova rostbröden från fazer? Dom finns i alla fall i hundra olika märken i Finland och bakas varje dag.
Så idag gjorde jag ett grovt bröd som påminner lite om just de finska surdegsbröden fast med frukt i. Riktigt gott bröd. Innehåller mycket av det som just får min blodsockernivå att bli jämn. Det enda negativa med detta brödet är att om du äter för mycket av det får du springa på toa ett par gånger. Haha. Men detta brödet är så värt det!

Grovt surdegsbröd med frukt och frön
1 stor limpa


Skållning:
100 g (1,25 dl) rågkross
150 g (1,5 dl)kokhett vatten

Blanda och låt stå varmt minst 6 timmar


Brödet
300 g (3 dl) rågsurdeg
skållningen
220 g (2,25 dl) vatten
230 g (ca 4 dl) vetemjöl special
175 g (3 dl) rågmjöl
37 g (1/2 dl) krossad linfrö
30 g ( lite mindre än 1/2 dl) solrosfrön
30 g (1/2 dl) pumpakärnor
10 g (1/2 msk) havssalt
20 g (1 msk) mörk sirap
100-120 g (1 1/2 dl, eller mer om man vill ) blandad frukt. Jag tog russin och aprikoser

Blanda allt förutom frukt och kö 5 minuter på låg hastighet och 5 minuter på lite högre hastighet.Den ska vara kladdig. Låt vila i 20-30 minuter i bunken.
Smörj en brödform. Klicka ut degen och ställ in i kyl. Täck med handduk. Låt jäsa i ca 12-15 timmar.

Dag 2:
Sätt ugnen på 275 grader. Lägg in ett galler lite under mitten och en plåt längst ner.
Efter 5 minuter sänk värmen till 200 grader och låt stå totalt inne i 50-60 minuter. Vädra var 20:e minut. Innetemperaturen ska vara 98 grader när det är klart. Låt svalna på galler.






2 kommentarer:

  1. Låter som en härligt mumsigt bröd :-), gillar riktigt grova surdegsbröd

    SvaraRadera
  2. Ett riktigt lätt bröd och super gott och hållbart i ungefär 1 vecka. Värt att testas :)

    SvaraRadera