fredag 25 februari 2011

Efter 4 timmar av bakanade är jag nästan klar.  Nu är det bara en sats bröd till och kaoset i köket kvar.
 Jag har alltså gjort ett litet experiment. (kan man kalla det så? ) Jag har satt 2, 5 likadana degar. Ena med surdeg startad på vildjäst, andra med surdeg startad på enbart mjöl och vatten och tredje hälften vetesurdeg och hälften rågsurdeg och denna tredje deg har ingen jäst i sig.
Jag måste säga att mina förväntningar av bröden var högre. Inget blev som jag tänkt. Allt såg så lovande ut i början men sen bara gick allt utför haha.
Jag använde mig av ett recept ur Martin Johanssons bok "surdegsbröd"


Deg 1 Levain med jäst
400 g ( 5 dl) vetesurdeg
500 g (5 dl) vatten
5 g jäst
800-850 g (13 dl)vetemjöl
20 g (1msk) havssalt
Detta receptet använde jag för de två stora degarna och för den tredje tog jag en halvsats av detta receptet:

Deg 2 Levain
500 g surdeg (6,5 dl) (jag tog på ett ungefär 300 g vetesurdeg och 200 g rågsurdeg)
 450 g (4,5 dl) vatten
750 g (12,5 dl) vetemjöl
20 g ( msk) salt
(Jag tog hälften av detta receptet)

Blanda ihop allt förutom salt och kör 5 minuter på låg hastighet, två minuter på högre. Om degen är för lös tillsätt lite mer mjöl men gör då detta i början. Tillsätt saltet och kör 3 minuter på hög hastighet.
För deg nr 1:
Olja en plastbunke med matolja, Häll över degen och vik in kanterna mot mitten två gånger (skapas det spänst) Sätt på locket och låt jäsa i 18-22 timmar i kyl.





 Dag 1
Här är alltså två olika degar.
Till vänster är den med vildjäst och till höger med vanlig vetesurdeg.

 Dag två


För deg nr 2: Jag lät degen vila i 15 minuter sen runddrev jag den och la den i en mjölad jäskorg. 2 timmar innan jag la den i ugnen tog jag ut den från kylen



Vik in kanterna mot mitten tills du gått varvet runt.
 



Dag två
Känn på degen om den inte har kraft att resa sig när du trycker lätt på degen, låt den jäsa en stund i rumstemperatur. Placera en baksten eller en plåt i mitten av ugnen samt en plåt längst ner. Sätt ugnen på 275 grader.


Mjöla först sen lossa degen från lådan, mjöla lite på bordet och vänd upp och ner på lådan. Dra ut den lite till en fyrkant. Jag gjorde så här, jag delade upp degen i två delar för att den ena delen skulle bli ett stort bröd och den andra delen frallor. Men du kan också göra två stora bröd eller dela degen i fyra till fem bitar istället om du bara vill ha frallor. Om du gör stora bröd, mjöla INTE ovanpå degen för då när du viker in kanterna fastnar inte degen men om du göra frallor mjöla ovanpå degen. Tänk på att INTE trycka ut luften!




Om du gör stora bröd:
Först tryck ihop degen lite så den inte blir för lång sen viker du ena kanten till den andra och trycker till med
handflatan sen med hjälp av ett skrapkort gömmer du skarven under. Nu kan du snitta om du vill.


Om du gör frallor:



 Häll på lite mjöl


 Dela degen i två delar

Skär fyrkanter


Lägg bröden i ugnen och några isbitar på plåten längst ner och det som blir över förvara i kylen tills det andra bröden är klara.
Efter 10- 15 minuter sänk temperaturen till 200 grader och  vädra. Stora bröden ska stå inne i ca 30-35 minuter och frallorna 15-20 minuter. Låt svalna på galler.


Jag blev lite besviken på resultatet. Det ena brödet kollapsade, det andra hade knappt några hål, det tredje sprack inte upp i huvud taget. Jag kan säga att jag har aldrig gjort så fula bröd som idag men smaken var det inget fel på . På tal om smaken. Martin (www.martinbakar.se), jag håller med dig. Vanlig vetesurdeg startad på enbart mjöl och vatten får av mig 5/5 och jag ska berätta varför.
1) Hålen, Stora fina hål och luftigt bröd
2) Syrlig balanserad smak
3) Tuggmotståndet och segheten



  Vanlig vetesur

 Vetesur startad på vildjäst


Vad som blev en katastrof var utseendet. Brödet med vanlig vetesur i hade inte riktigt kraften till att resa sig i ugnen, färgen blev aldrig riktigt sådär mörk som jag ville och jag tror att jag hade en alltför lös deg vilket resulterade i att så fort jag rörde degen flöt den ut sen borde jag låtit den jäsa en liten liten stund i rumstemperatur. 
Brödet med vildjäst i jäste jätte bra, höga fina bröd som sprack upp, lättare att arbeta med och denna degen var också mer mjöl i. Resultatet var bra, helt ok men mindre hål, mindre doft och mindre smak. Vad jag gillade med detta brödet var sötman, en sötma man inte får av vanlig vetesurdeg.


Till vänster, vanlig vetesurdeg och till höger vetesurdeg med vildjäst


 Till vänster vetesurdeg med vildjäst och till höger, vanlig vetesurdeg

Det tredje brödet var med hälften rågsur och hälften vetesur och ingen jäst. Det hände inte så mycket med brödet men jag måste säga att smaken på detta brödet var bäst! Syrligt bröd med mer smak, kanske för att det också är lite råg i, jätte gott. 


Det var väldigt svårt att komma fram till det jag nu kommit fram till. Jag har ätit allt för mycket bröd för mitt eget bästa bara för att kunna känna någon som helst skillnad. Smakmässigt var brödet med vanlig vetesurdeg syrligare och det andra sötare. Utseendemässigt var de brödet med vanlig vetesurdeg luftigare och större hål i. Så nu vet ni!

1 kommentar:

  1. Å det bästa är: det blir nästan alltid gott, bara det får jäsa länge (och grejer).

    Men vildjäst... ja, det är nog överskattat. Men vetesurdeg tycker jag inte går att överskatta, det är diamanten i brödbakning. Tycker jag nog.

    Tjohopp!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera