torsdag 7 mars 2013

Nyttiga frallor

Jag kämpar fortfarande med att INTE träna (förutom crosstraining och lätt jogging/promenad) och det är riktigt tufft kan jag lova. Jag känner mig deppig och uttråkad men är ändå glad över att jag kan träna nånting i alla fall. Det tar ju sin tid med diskutbukning... Jag har vistats mycket i köket och inspirationen flödar samt läst mycket kring kost/hälsa/idrott. Så jag ska inte klaga.
Jag är inne i en riktigt "måste-ha-spännande-frukostar-varje-dag"- period nu så varje dag blir en utmaning att komma på något nytt. Gårdagens frukost blev nybakta frallor, oförskämt enkla att göra och smakade riktigt gott till en stor kopp kaffe!

Nyttiga frallor
ca 1 dl sojamjöl
ca 0,75 dl havregryn
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl bovetemjöl
1 msk krossade linfrön
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
en nypa salt
1/2 dl turkisk yoghurt/kvarg
2 msk mjölk
1 ägg. 

Sätt ugnen på 175 grader.  Mixa solrosfrön och havregrynen. Blanda alla de torra ingredienserna för sig. Vispa ihop kvarg,ägg och mjölk häll över. Degen ska vara kladdig. Tillsätt mer vätska annars eller mer sojamjöl.  Låt stå en stund. Klicka sedan ut fyra frallor på en plåt. 
Grädda i ca 10-15 min


2 kommentarer: