fredag 8 juli 2011

Jag har totalt glömt att lägga upp recepten på tårtorna som jag bakade till midsommar. Min midsommar för övrigt var jätte rolig. Mycket folk, god mat och dricka. Det var mycket förberedelser men det var det värt.

Midsommartårta
Denna tårta är otroligt god. Inte för söt, inte för mastig utan lätt och luftig. En lite annorlunda tårta.
Receptet hittade jag här: www.pickipicki.se

110 g smör
2,25 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dubbeldaim
smör + ströbröd till formen
Fyllning
5 gelatinblad
0,5 + 1 liter jordgubbar
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde eller mellangrädde
Vispa smör, socker och sirap, rör ner äggen. Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao och rör ner i smeten tillsammans med grovhackad daim. Häll smeten i en smord och bröad form (med avtagbara kanter). Grädda i 175 grader i ungefär 20 minuter och låt därefter kakan svalna.
Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten.  Mixa en halv liter färska jordgubbar till en slät puré. Vispa äggulor och florsocker. Vispa grädden till lös konsistens. Värm 1/2 dl av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och tillsätt i kastrullen. Låt det smälta på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten av purén. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet. Häll smeten över bottnen. Ställ minst 4 timmar i kylskåp eller gör dagen innan men garnera innan servering. Garnera med färska jordgubbar.



Mitt bakbord som en bekant till mig byggt ut. Super nöjd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar