lördag 9 juli 2011

Frukost

Jag har alltid varit en frukostmänniska och jag har alltid tyckt att frukost varit den godaste måltiden på dagen. Har du en god frukost får du en härlig start på dagen. Har du en tråkig frukost får du en dålig start på dagen. Därför ser jag för det mesta till att laga / baka det som är gott men också nyttigt. Oftast blir det nybakt grovt surdegsbröd men på helgen lyxar jag alltid till det med antingen scones, levainbröd, ägg och bacon eller som idag: Plättar.
Plättar påminner mig om min barndom. Jag kommer ihåg när jag vaknade tidigt på lördag morgon till doften av plättar. Mamma stod nere i köket med förkläde och pussade mig godmorgon. Solen sken och jag var lycklig.
Idag finns det ingen mamma i köket men där står jag och nu får min pojkvän istället njuta av en lyxig lördagsfrukost.

Plättar: 

3 ägg
3 dl mjöl
6 dl mjölk
1/2-1 tsk salt
2 tsk socker
Smör till stekning


Vispa ägg, tillsätt hälften av mjölken. Tillsätt mjölet och saltet och vispa väl. Tillsätt resten av mjölken och låt svälla i minst en halvtimma. Stek och servera med lönnsirap och hallon!








2 kommentarer: