onsdag 15 maj 2013

Sockerfria blåbärsmuffins med vanilj och kardemumma

Alla har vi perioder då vissa saker känns sjukligt jobbiga medans andra saker känns roliga och inspirerande. Nu är jag inne i en bakperiod igen. All kladd och städning dagligen är helt ok, så länge jag får baka! Det har blivit mycket "scones", muffins i olika former och nyttiga bröd. Jag njuter av att tycka det är roligare att baka än att faktiskt äta det jag bakat. Igår gjorde jag riktigt goda blåbärsmuffins.Sådär perfekt söta och krämiga utan massa onödiga kalorier. 


Blåbärsmuffins med vanilj och kardemumma
2 ägg
1/2 dl mjölk
1/2 dl kvarg
1/2 dl vaniljyoghurt (går bra med mer kvarg eller tex turkisk yoghurt om man inte har vaniljyoghurt hemma)
1 msk fiberhusk/pofiber
1 dl mandelmjöl
1 dl dinkelsikt
1/2 dl sojamjöl
1 dl sötströ / sukrin
2 dl blåbär ( lite potatismjöl / maizena)
1,5 tsk kardemumma
en nypa vaniljpulver / 1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och sötströ. Tillsätt kvarg och mjölk. Blanda ihop det torra ingredienserna för sig och vänd försiktigt ner i smeten. Häll smeten i muffinsformar av silikon eller smörade vanliga formar. Grädda i ca 15 min 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar