torsdag 14 juni 2012

Rågbröd

Jag vet inte riktigt vad som hänt på senaste men jag har inte riktigt haft lust till att baka. Nu försöker jag att komma igång igen med lättare recept och bröd som inte tar allt för lång tid att göra för att hitta tillbaks till mitt intresse. Det bästa med att ha en svacka och inte baka så mycket är att man uppskattar brödet man bakar. Köpebrödet är inte i närheten av lika gott som hembakat. 
Som jag sagt innan är jag diabetiker och jag försöker oftast göra bröd som jag kan äta med gott samvete. 
Nyttiga, GI-vänliga och mättande bröd är något jag ofta gör. Det bästa med sådana bröd är att det håller otroligt länge, smakar mycket mer än vitt bröd och håller dig riktigt mätt under morgonen. 
Mitt nya favorit bröd är ett rågbröd, hyfsat lätt att göra och tar heller inte jätte lång tid att baka. 

Mitt rågbröd.

Dag 1 kväll 
Skållning:
5 dl kokhett vatten
2 dl rågkross
1 dl grahamsmjöl
1 dl grovt rågmjöl
0,5 dl vetekli
0,5 dl linfrön
Några klickar surdeg (frivilligt)

Blanda allt och låt stå över natten.

Dag 2 morgon:
Skållning
3 dl kallt vatten
40 g jäst
1/3 dl brödsirap
2 tsk salt
2 dl rågmjöl
1,5 dl grahamsmjöl
ca 5 dl vetemjöl 
1,5 dl solrosfrön

Blanda samman allt, spara 1 dl av vetemjölet. Kör på maskin i 10 minuter eller blanda 15 minuter för hand. Degen ska vara mycket kladdig fast inte alltför lös. Tillsätt mjölet om degen är för lös. 
Låt jäsa i 40 minuter

Smöra och mjöla två brödformar. fördela degen och låt jäsa i ca 1 timma. Sätt ugnen på 225 grader.
Ställ in brödet i ugnen längst ner. Sänk genast till 200 grader och låt stå inne i ca 1 timma. Om du har termometer är det klart vid 98 grader. Låt gärna brödet vila till nästa dag



2 kommentarer:

  1. Men vad glad jag är att jag hittade hit! är också diabetiker och tänkte lägga på ett kol för att baka eget, nyttigt bröd! ska prova ditt recept :)
    /Rebecca

    SvaraRadera
  2. Härligt att du tycker så, bara man har tålamod och tid så är egentligen brödbakning inte så svårt. ha de bra och titta gärna in igen

    SvaraRadera